Zonde
Nog steeds wordt het opheffen van de Culturele Raad en
de Commissie voor Beeldende Kunst in Vlaardingen
door vele kunstenaars als een wonde plek gevoeld.
De Stichting Mareado probeert de pijn te verzachten.
Goedbedoeld, verzucht Peter de Lange.
Het is nog te vroeg om te spreken van een Schiedamse
culturele lente onder het nieuwe stadsbestuur, vindt ook
cultuurambtenaar Michelle Mandos. Maar de vorst is uit
de grond. Hans van der Sloot.
Een collectief werden vijf jonge ontwerpers pas toen zij
tezamen een (tijdelijke) werkruimte kregen in de
Stadstimmerwerf aan de Korte Haven in Schiedam.
Inmiddels zint de stad op mogelijkheden om de groep
als geheel voor Schiedam te behouden.
De HoogstraatMaker(s) die de Hoogstraat in Vlaardingen
gedurende drie aaneengesloten jaren als kunstproject
onder de aandacht hielden, hoeven geen applaus.
Waardering is voldoende. Te beginnen met een
tentoonstelling over dit spraakmakende project in het
Vlaardings Museum. Esther Didden kijkt erop terug.
Daar gaat 'ie, was de kreet waarmee Vlaardingen
gedurende generaties van scheepsbouwers de loggers
van stapel liet lopen. Daar komt 'ie zou een logisch
vervolg zijn vanuit het perspectief van de kijkers aan de
overkant van het Buizengat. Want het gebeurde meer
dan eens dat een logger zich bij stapelloop in de wal
tegenover de werf boorde. Een mooie tentoonstelling in
het Vlaardings Museum.
De Stichting Azhar wil meer activiteiten waarin
Nederlanders en Marokkanen elkaar treffen. Deelnemen
aan het sociale leven biedt meer perspectieven dan het
koffiehuis is de mening van Hassan Aissati. Kor Kegel
Pand Paulus gaat zeer vreemd, is de titel van een
expositie waarvoor kunstenaars de banken van de
tijdelijk in Paulus ondergebrachte Oud-katholieke kerk
met een cirkelzaag te lijf gingen. Heel vreemd
inderdaad, maar met verbluffend resultaat. Kor Kegel.
Musis heeft iets goed te maken, na het achtervolgende echec
van zowel Jan des Bouvries Arsenaal als het Glasmuseum
aan de Vijgensteeg. Vooropgesteld natuurlijk dat - naar
overtuiging van de redactie - de invloed van een medium op
het al dan niet welslagen van een museum of een
beleidsplan niet verder gaat dan het aandragen en
analyseren van feiten en argumenten.
Maar, op basis daarvan concludeerde Musis - al tijdens de
dagen van bestuurlijke euforie waarin achtereenvolgens Des
Bouvrie en Cees van Olst als redders van het toeristisch
Schiedam werden bejubeld - dat zowel het Arsenaal als het
Glasmuseum op twijfelachtige aannames waren gebaseerd.
Musis was gek natuurlijk en het papier waarop het gedrukt
werd niet waard om door het toilet te worden gespoeld.
Maar even zo vrolijk had Musis het bij het rechte eind. En zit
Schiedam nu opgescheept met een fabriekspand waarvoor
de wildste plannen bestonden, maar inlossing onmogelijk
bleek.
Waarmee Schiedam echter ook mag rekenen - en daarop
vestigt deze uitgave nadrukkelijk de aandacht als goedmaker
voor het redactionele pessimisme van weleer - is een groep
jonge ontwerpers die hard aan de weg timmeren. In
Schiedam - voor de Schiedammer althans - trekken ze
nauwelijks de aandacht. Op het internationale podium echter
des te meer. Ze zijn aanwezig op belangrijke manifestaties
van Milaan tot Japan. Drie van de zes zijn vertegenwoordigd
in de vaste collecties van belangrijke Europese en
Nederlandse musea. Twee hunner worden tot de grote
talenten van het Nederlands ontwerpen gerekend en zowel
de New York Times als de Franse Figaro pakten paginagroot
uit over de ontwerpers uit Schiedam.
Stel dat op basis van hun aanwezigheid een plan voor het
Wennekerpand wordt ontwikkeld. Ongeveer zoals
Amersfoort z'n Erdalfabriek als kunstencentrum in een dure
woonwijk heeft, Groningen in de Puddingfabriek achter het
Centraal Station een nieuw cultureel hart heeft gevonden en
Rotterdam onder de naam KV25 een transformatorstation
heeft herschapen in een ontwerperscentrum van betekenis,
waaraan kortgeleden de Mullerloodsen aan de Marconiweg
werden toegevoegd. Het zijn maar een paar voorbeelden uit
een inmiddels lange lijst van inspirerend gebruik van oude
fabrieksgebouwen. En voor wie aanschouwelijk onderwijs
zoekt; KV25 en de Watertoren in Rotterdam zijn per tram
gemakkelijk bereikbaar, de Gist en Spiritusfabriek ligt in Delft
pal naast het spoor en de Mullerloodsen staan nog geen
driehonderd meter voorbij de stadsgrens aan de
Merwedehavens. Zonde als daar niet even naar wordt
gekeken, denkend over wat binnen het Wennekerpand met
een beetje fantasie allemaal niet mogelijk zou zijn.
Op de Omslag, Charbon chair, Bertjan Pot
39 Musis
Musis heeft een ander e-mail adres:
redactie@musis.info
MUSIS februari 2007, jaargang 13, no. 2
ISSN 1568.9751
Musis verschijnt 11 maal per jaar en informeert en
opinieert onafhankelijk op het brede gebied van cultuur
en samenleving.
Uitgegeven door Stichting MUSIS Schiedam.
Redactie: Jeroen ter Brugge, Jan Franken, Kor Kegel,
Laurens Priester, Wim Schelberg. Jack Tsang
Voorzitter: Hans Klop.
Eindredactie: Hans van der Sloot
Redactie- en administratie: Broersvest 75-77,
3111 ED Schiedam, telefoon 010 - 4735518
Abonnementen: Door telefonische opgave of per e-mail
en storting van (minimaal) 30 - (jaarabonnement
2007) op rekeningnummer 81.33.79.555 Fortis-bank
onder vermelding van 'Musis'. Opzeggingen schriftelijk
2 maanden voor beëindiging abonnementsperiode.
Advertentie-exploitatie:
De Hollandse Onderneming VOF
Zetwerk en fotobewerking: DTPiet Schiedam
Druk: Drukkerij Mercator Schiedam