Beeldentuin geeft vrucht in de Westwijk zouden daarom geen graadmeter moeten zijn. Nochtans ontmoette Eric van Straaten algauw enkele honderden wijkbewoners toen hij in De Strip aan de Floris de Vijfdelaan z'n atelier had. De persoonlijke inbreng van de kunstenaar speelt dus wel degelijk een rol. "Ik haalde de voorbijgangers gewoon naar binnen," zegt Eric van Straaten. Precies zo deed Pierre Janssen destijds als conservator van het Stedelijk Museum Schiedam. Hij dwong het winkelend publiek op de Hoogstraat tot museumbezoek door simpelweg de straat af te sluiten. Het publiek móest wel omlopen via de vleugels van het museum. Ook als we bezien hoeveel Westwijkers op de hoogte zijn dat er in het Marnixplantsoen een beeldentuin komt dan valt het met de bekendheid wel mee van althans dit onderdeel van Untill we meet again. Het is het laatste project in uitvoering. Jeanne van Heeswijk trekt zich na tien jaar uit Vlaardingen terug en heeft de totstandkoming van de beeldentuin gedelegeerd aan Eric van Straaten en Ineke Hagen, die daarna ook verantwoordelijk blijven voor de voltooiing. Het Marnixplantsoen vinden we, waar de Marnixlaan uitkomt op de Dirk de Derdelaan en de Buys Ballotlaan. Aan de beeldentuin ligt een werkplan ten grondslag, Buiten Beeld genaamd, dat Eric van Straaten en Ineke Hagen in het najaar van 2005 schreven, en dat vervolgens een leuke startsubsidie scoorde in het kader van de Innovatieve Projecten Stedelijke Vernieuwing (IPSV) van het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu (VROM). Het zegt iets over de vorderingen, dat Buiten Beeld in maart in Amsterdam wordt gepresenteerd aan de IPSV-kennisgroep 'Dialoog in Achterstandswijken'. Deze kijkt naar de verschillende manieren waarop contact tussen bewoners kan worden bevorderd. Buiten Beeld is als één van de drie voorbeeldprojecten uitgenodigd met de Stichting Dialoog Visuele Communicatie, die in de Westelijke Tuinsteden van Amsterdam videoreportages maakt, en de Bakkerij, een project in Amsterdam-Osdorp, waarbij portiekportiers worden ingezet. Eric van Straaten en Ineke Hagen voelen het als een erkenning voor hun werkwijze. Uit fotoboeken en krantenknipsels blijkt inmiddels wel, hoe divers de bij de beeldentuin betrokken doelgroepen zijn. Deze variëren van wijkvereniging Tramonta tot basisschool de Westwijzer. De eerste beelden zijn van Tom Claassen uit 1997 en een beeld van Nic Jonk uit 1967, welk dat laatste beeldhouwwerk elders een plaats had in Vlaardingen. Ineke Hagen: "Hoe groot de beeldentuin precies wordt, hangt af van het groenplan dat Roger Teeuwen ontwerpt. Het betreft in elk geval deze kant van de singel, waar nu de twee beelden en de door de school gemaakte meubels staan. Het streven is om jaarlijks een nieuw beeld aan de beeldentuin toe te voegen." De wensen van de omwonenden spelen een belangrijke rol, zoals in alles dat te maken had met Untill we meet again. Voor een nieuw beeld in het Marnixplantsoen hebben drie kunstenaars een ontwerp gemaakt. Marjolein Mandersloot uit Eindhoven liet zich inspireren door wat kinderen in de Westwijk het dierbaarst vonden: hun marmot, hun hamster. Ze ontwierp een ezel, die in wit aluminium uitgevoerd kon worden. Marcel Smink uit Arnhem ontwierp een vaas van tweemaal manshoogte, vol met foto's en illustraties die hij aan kindertentoonstellingen in de wijk ontleend had. Het winnende ontwerp kwam echter van Jurgen Bey, die goed luisterde naar wat de wijkbewoners zeiden te missen: een ontmoetingsplek. Hij ontwierp een tafel van vijf bij anderhalve meter, die in granito-beton zal worden uitgevoerd en waarin een levende fruitboom komt te staan. Een bronzen stoel aan de tafel hoort bij het ontwerp. De opzet is dat wijkbewoners er samenkomen, vruchten van de boom kunnen eten, dat de jarige of de jubilaris of wie dan ook plaats mag nemen op de bronzen stoel, of dat als er eens een stille avond is, een wijkbewoner dankbaar gebruik kan maken van een lichtarmatuur-met-zonnecel in de fruitboom, zodat hij eronder zijn krantje kan lezen. Als het 'beeld' komend voorjaar wordt onthuld, willen Eric van Straaten en Ineke Hagen er een feestje van maken, waarbij in de reeds aanwezige bomen al vruchten komen te hangen. Zie het als symbool van wat de beeldentuin de Westwijk moet brengen. De plek heeft potentie. Dat bleek wel, toen in mei 2006 een Dag van de Romantische Schoonheid werd gehouden om meer bekendheid te geven aan het beeldentuinplan. Wijkbewoners voeren met een gondel de singel af richting de Zuidbuurt. "Wat een oase is deze plek!" ontdekten Westwijkers die zowat om de hoek wonen. Het stemde menigeen positief en verwachtingsvol over de verdere stappen. Met een Salondag, een Rijdende Koffiekar en een KunstRuilKraam bleef het vizier op het Marnixplantsoen gericht. Eric van Straaten en Ineke Hagen werken nu aan een kunstenplan en een activiteitenplan. Het eerste moet perspectief bieden op de komst van meer beelden, het andere is er vooral op gericht op kinderen, hangjongeren, volwassenen en senioren emotioneel aan het Marnixplantsoen te binden. In de aanvraag voor de IPSV-subsidie stond per slot van rekening omschreven dat het om een urbane intergeneratieve ontmoetingszone zal gaan - en dat zullen de Westwijkers merken ook. Eric van Straaten en Ineke Hagen? Dat zijn toch die twee van de beeldentuin voor jong en oud? 101 Musis

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2007 | | pagina 101