Lucebert, schilder dichter fotograaf Ti ~tó \ik jtor y Met de grote tentoonstelling Lucebertschilder dichter fotograaf', toont het Stedelijk Museum Schiedam voor het eerst belangrijke delen van de omvangrijke collectie werken die de Stichting Lucebert in 2006 heeft geschonken aan het Instituut Collectie Nederland. Door deze schenking is de nalatenschap van Lucebert als unieke documentatie bijeen gebleven. De collectie omvat meer dan tweehonderd schilderijen en tweeduizend tekeningen en wordt door het ICN als langdurige bruikleen ter beschikking gesteld aan musea. Dit stemt overeen met de wens van Lucebert om de zichtbaarheid van de collectie te garanderen. Het Stedelijk Museum Schiedam heeft als eerste de mogelijkheid gekregen om een keuze uit de collectie te maken en te presenteren. ft A, fi y. t- y Een hoogtepunt in de omvangrijke tentoonstelling wordt gevormd door de vijf schilderijen die tezamen de serie 'Ketters' vormen. Lucebert maakte deze schilderijen naar aanleiding van de bestorming op 23 februari 1981 van het Spaanse Congres door Franco-gezinde militairen onder leiding van Antonio Tejero. In zijn Spaanse huis in Javea volgde Lucebert verbijsterd de gebeurtenissen en zijn weduwe Tony Swaanswijk-Koek herinnert zich dat hij die hele nacht van de 23ste opbleef en meteen woedend aan zijn serie van vijf schilderijen begon. Lucebert-expert Cyrille Offermans wijst op de verwantschap tussen de schilderijen van Lucebert en de serie 'Desastres de la Guerra' van Francisco de Goya uit het eerste kwart van de negentiende eeuw. De bloedige strijd van de Spanjaarden tegen Napoleon verbeeldde De Goya zo huiveringwekkend dat de etsen pas in 1862, bijna veertig jaar na zijn dood voor het eerst publiek werden gemaakt. Overigens doen de groteske figuren met verminkingen op Luceberts 'Ketters' in zeker opzicht eerder denken aan de gedrochten op het werk van Jeroen Bosch. Beul en slachtoffer zien er in de schilderijen van Lucebert beide even gruwelijk uit en verbeelden een wereld waarin alle hoop verloren is. Wat Lucebert, die met zijn gezin wisselend in het Noord- Hollandse Bergen en het Zuid-Spaanse Javea woonde, ook zal hebben bewogen zal de opstand onder leiding van generaal Francisco Franco in 1936 zijn geweest. Deze vormde het begin van de bloedige Spaanse burgeroorlog en gewelddadige fascistische dictatuur die Spanje tot 1975 in z'n greep zou houden. De witte puntmutsen die Lucebert een aantal figuren in de 'Ketters' opzette, verwijzen naar de 'schandmutsen' uit de tijd van de Spaanse Inquisitie. Door deze historische verwijzing tilde Lucebert zijn woede over de coupplegers boven het niveau van 'politieke' kunst met een moraal als een open deur en plaatst hij de coupe van 23 februari terug in een Spaanse historie waarin onderdrukking door Staat en Kerk een lange traditie hebben. De 'Ketters' staan in het totale oeuvre van Lucebert overigens niet geheel alleen. Ook het begin van z'n carrière, die hem zou stempelen tot één van de belangrijkste en invloedrijkste Nederlandse kunstenaars uit de tweede helft van de twintigste eeuw, wordt gemarkeerd door revolutionair geluid. Lucebert, nog maar kort daarvoor bevriend geraakt met de schilders I'd like to stop living like a millionaire, 1992, Oostindische inkt op papier, Instituut Collectie Nederland 103 Musis

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2007 | | pagina 103