tafelkleed in de hoeken bij elkaar gehouden te worden door
schoteltjes waarin vier gaten zijn geboord en daardoor de
vorm hebben van een grote knoop.
Klein wordt groot en groot wordt klein, maatvoering is
belangrijk bij XS-M-L. Letterlijk, als het gaat om het formaat
van de dames zelf, en in figuurlijke zin wat betreft de schaal
waarop ze werken. Zo staat XS, extra small, voor de
Schiedamse Diana van Golden. Ze is klein van stuk en werkt
het meest op de vierkante millimeter. Diana maakt de kleine
accessoires of de nauwkeurige afwerking van grotere
ontwerpen van de anderen. "Als er iets priegeligs gemaakt
moet worden dan doet Diana dat, die vindt dat leuk en is er
goed in", vertelt Marije Cnossen. Als langste van de drie staat
Marije zelf voor de L, maar wat ontwerpen betreft is zij meer
de producten kan verkopen. En zo hebben de dames elk hun
eigen specialiteit en werkgebied en een eigen rol binnen het
collectief.
Terwijl Diana eerst naar de PABO en daarna op reis ging,
studeerde Charlotte communicatiewetenschappen en
bestuurskunde en zat Marije gewoon nog op de middelbare
school. Diana komt uit een artistiek gezin, haar vader is
kunstenaar Daan van Golden, onder andere bekend van de
fotoserie Youth is an Art, waarin hij zijn dochter Diana van
haar geboorte tot aan haar achttiende fotografeerde.
Het kunstenaarsbloed kroop waar het niet gaan kon en zo ging
Diana alsnog naar de academie. "Ik maakte vroeger al
poppenkleertjes, dus toen ik eenmaal besloot om naar de
academie te gaan lag mode wel voor de hand", zegt ze.
Ook Charlotte kwam er tijdens haar studie Communicatie-
De kopjes fungeren als kap en de
schoteltjes in het schijnsel van
het licht als presenteerblaadjes
voor hun kleinste ontwerpen,
zoals ringetjes en knoopjes.
En dan zie je op een van die
schaaltjes een ring liggen met
een poppentheepotje er op en
een ander met een
poppentheekopje. Briljant!
van de middenmaat, de menselijke maat. Zij ontwerpt kleren,
maar had net zo goed interieur-ontwerpster kunnen zijn.
"Diana en Marije zijn de naaisters van de drie, zij hebben zich
tijdens hun opleiding daarin gespecialiseerd", vertelt Charlotte
Vonkeman over haar collega's. Charlotte zelf werkt meer op
macroniveau: "Ik heb me meer beziggehouden met mode op
zich, welke plaats die neemt in een samenleving en 'forecast',
daar waar het naartoe gaat". Binnen het collectief let Charlotte
dan ook meer op de algehele presentatie. "De ontwerpen
moeten bijvoorbeeld samen een mooi geheel vormen, maar ik
let ook op of een ontwerp technisch mogelijk is, of het werkt."
Maar ook op de presentatie van XS-M-L zelf, Charlotte maakt
de website, de visitekaartjes en denkt na over hoe XS-M-L ook
wetenschappen en Bestuurskunde achter dat de kunst
academie haar beter zou liggen. Marije, de jongste van de drie,
had die omwegen niet nodig. Op haar zeventiende begon ze al
op de modeacademie, ook al wist ze niet of ze moest kiezen
voor mode of interieur, maar dat komt bij XS-M-L, dat zowel
mode als interieurvoorwerpen maakt, goed van pas.
Op de academie leerden ze elkaar kennen. Ze konden het
goed met elkaar vinden en wilden het liefst ook samenwerken.
"Het mocht eigenlijk niet, maar daar waar het wel kon werkten
we samen." Het lag dan ook voor de hand dat ze hun
samenwerking na de academie zouden voortzetten.
Hun atelier is in de binnenstad van Rotterdam. "Het is in het
141 Musis