huis waar ik eerst woonde", vertelt Diana, "dat heb ik eigenlijk altijd aangehouden. Nu woont Charlotte er boven. Er staat een computertafel en een naaitafel, waar de ene keer de een en de andere keer de ander aan werkt, maar soms zit iemand ook gewoon op de grond." Vanuit hun eigen specialiteit bedenken ze samen wat ze gaan maken en dan kiest iedereen wat zij daarin het leukst vindt. En ook al zijn de taken verdeeld, soms is het wel zo dat de een aan iets begint en een ander het afmaakt. Ze werken vanuit een gemeenschappelijke visie. "We beschouwen ons zelf meer als vormgevers dan als modeontwerpers. We werken op de grens van kunst en modevormgeving en daarom willen we ook ons werk zowel in de galerie als in de winkel presenteren". Ook is de samenwerking met andere kunstenaars belangrijk. Voor deze tentoonstelling bijvoorbeeld vroegen ze Wout Rockx om het thema van de tentoongestelde modeontwerpen kracht elkaar geknoopt met de zeemansknoop: "Dat leer je niet meer op de academie. Ik zoek naar mensen die dat kunnen, vraag het aan tantes en kijk in boeken". Exclusiviteit op maat. Bij het ontwerpen nemen de ontwerpsters zichzelf als maat. "Ik moet het zelf mooi vinden en het liefst de hele dag aan hebben", vertelt Charlotte. Maar ze vinden het net zo belangrijk dat andere mensen het kunnen en willen dragen. De jurken uit de tentoongestelde collectie bijvoorbeeld hebben eigenlijk een soepachtige jurk als basismodel. Die wordt dan met riempjes, plooitjes en knoopjes aan de drager aangepast tot een elegant tuniekje. "Kijk, ik heb dat strookje stof als een riempje om mijn middel, maar Charlotte draagt hem hoger en Diana heeft hem weer anders", legt Marije de verschillende mogelijkheden bij eenzelfde jurk uit. Daarnaast vinden ze het belangrijk dat hun creaties niet te duur zijn. "Deze jurken zijn van eenvoudige stof en simpel te bij te zetten. Want de achterliggende gedachte voor de modecollectie is dat juist het haperen van machines heel interessante ontwerpen kan opleveren. De ontwerpsters stelden zich een knipmachine voor, die bij het knippen van de banden van een hemdje niet stopt maar meters lang blijft doorknippen. Of een haperende naaimachine waarin de stof zich langzamerhand opstroopt. Ze bedachten oplossingen voor deze hypothetische misbaksels en dat resulteerde in de tentoongestelde hemdjes met hele lange slierten, verwerkt tot een extra accessoire, en jurkjes met decoraties van de opgestroopte stof. Maar het hemdje met de lange banden bleek ook geschikt als tas, en die hangt er ook. Het handvaardige vinden ze erg belangrijk. Ze werken hun ontwerpen mooi af, zo prefereren ze ingewikkelde manchetknoopconstructies boven een gewoon knoopsgat. "Wij houden niet van knoopsgaten", roepen de dames in koor, inclusief galeriehoudster Emmy Miltenburg: "Kwaliteit is voor mij erg belangrijk en dat zie je in de afwerking. Daar heb ik de dames op geselecteerd." De drie verdiepen zich ook in vergeten technieken, zoals smokken. Diana terwijl ze een ringetje maakt van draden in maken, dus hoeft het niet duur te zijn. We zullen bijvoorbeeld niet zo snel jasjes maken, dat is heel arbeidsintensief en daarmee duur", vertelt Charlotte. "En het moet ook gewoon in de was kunnen". Hoe dit ontwerp zich verder ontwikkelt, moet het collectief nog verder uitwerken. Ze hadden dit basismodel bedacht voor alle seizoenen en dan in elk seizoen een andere stof. Maar een ander probleem deed zich voor. "Het bleek bijvoorbeeld op de opening van de tentoonstelling dat wat oudere dames liever een jurkje hebben met mouwen om hun armen te bedekken. Daar hebben we helemaal niet aan gedacht, terwijl zij waarschijnlijk eerder geld hebben om een jurkje te kopen dan mensen van onze leeftijd". En verder hebben ze grootse plannen. "We zijn druk met de website en we willen met een 'lookbook' langs galeries in binnen- en buitenland". Als echte culturele ondernemers houden ze zich steeds meer bezig met hoe ze van hun werk kunnen leven, met verkooppunten en netwerken, proberen aan leuke projecten mee te doen en het product als kunst te presenteren. Een jurk is niet een jurk, het is een deel van de XS-M-L-ervaring. Maar vooral moet er hard gewerkt worden. Want in die paar weken in galerie Emmy Miltenburg zijn al tien jurken besteld! Musis 142

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2007 | | pagina 142