Creatieve economie De kunstenaar die het ideaal van de bohémien belichaamt zal deze moeten laten varen en zich moeten schikken in een samenwerking die creatieve input oplevert voor Schiedam is niet nagegaan wat alle partijen nu werkelijk voor inbreng zouden kunnen hebben voor de ontwikkeling van de binnenstad. Als we op praktische overwegingen afgaan dan is het logisch dat er huizen komen op de plek waar nu 10 mensen hun werk uitoefenen, en dan praat ik niet over de ateliers in de stadstimmerwerf. Geld is dan wat telt en ook het makkelijkst te visualiseren, of is het penny wise pound foolish. Op korte termijn lijkt het een oplossing, maar hoe lang duurt het voordat er weer een hoop geld nodig is om een culturele, creatieve of economische impuls te geven aan de eerder verzonnen culturele gouden driehoek. Waar ligt nu de kracht van het samenwerken op dit gebied. De binnenstad van Schiedam ontbeert veel. De aantrekkingskracht ligt niet in het kwalitatief hoge winkelaanbod. Sinds het kunstenaarsinitiatief Locus 010 gedwongen werd het gekraakte Huf-gebouw aan de Hoogstraat in Rotterdam te verlaten, slaat ze terug met een ambitieus programma. Commerciële en artistieke activiteiten wisselen elkaar af en versterken elkaar. De nieuwe huisvesting moet een zaal voor optredens gaan krijgen, studio's, een restaurant, platen en boekenwinkels, maar ook een tentoonstellingsruimte, werkplaatsen, ateliers, gastverblijven en zelfs een opleiding voor 'urban culture business'. De aloude 'dub plate cultuur', een uitvinding van de muziekscene op Jamaica, staat model voor de artistieke methode. Musici, deejays, geluidstechnici, kunstenaars en schrijvers die Locus 010 aandoen, worden contractueel verplicht workshops, clinics en gastlessen te verzorgen. Andersom wordt lokaal talent in de gelegenheid gesteld optredens en tentoonstellingen te verzorgen. Jong talent en gearriveerd talent worden met elkaar geconfronteerd, waardoor artistieke competitie het niveau moet gaan verhogen. De scheiding tussen broedplaats en culturele instelling wordt daarmee afgebroken. Bovendien melden ook andere culturele instellingen zich bij Locus 010 aan, omdat ze denken dat huisvesting in zo'n Center For Urban Culture hun aspiraties en speurtocht naar talent zal versterken. Nu wil ik niet zeggen dat wij in Schiedam hetzelfde zouden moeten doen. Maar misschien is het mogelijk om eerst met de Gemeente en projectontwikkelaar Northwood om de tafel te gaan zitten en te kijken waar de mogelijkheid ligt tot een vruchtbare samenwerking. Nu zijn er beslissingen genomen zonder dat er een onderzoek gedaan is naar ontwikkelingen die in de hele wereld leiden tot een opleving van de culturele ervaring in een stad. Economische groei hangt tegenwoordig meer af van tolerant klimaat. Schiedam zou kunnen kiezen voor deze weg. Zo krijgt Schiedam creatieve input en een inspirerende omgeving zo ontstaat gentrification. Natuurlijk hebben we in onze gemeente een kunstenaarsvereniging die een pand beheert en probeert op lokaal niveau tentoonstellingen te maken. Toch heeft deze ruimte een remmende werking op het gedachtengoed van wat kunst door kunstenaars in een stad zou kunnen zijn. De uitstralingskracht is naar binnen gericht. Het pand in de Westmolenstraat en de Stadstimmerwerf staan direct naast Pand Paulus. Een gebalde samenwerking onder leiding van een Course Director die zou moeten zorgen dat Pand Paulus, Westmolenstraat en de Stadstimmerwerf een naar buiten gericht gezicht krijgen en een impuls voor de creatieve economie. Dit is goed en een energiekere oplossing dan alweer woningen in een binnenstad die langzaam aan het doodbloeden is, ondanks de nieuwbouw projecten. Ondernemers hebben de afgelopen jaren niet laten zien zich te willen vestigen in Schiedam, het provinciale karakter straalt steeds meer van de stad af. Nu met een fantastisch Museum een goed Theater en de mogelijkheid om een creatieve sector te ontwikkelen met de allure van een echte STAD zal er de mogelijkheid ontstaan weg te kruipen uit de neergaande spiraal van alleen maar bouwen en niet herstellen. Willen broedplaatsen van creatieve energie zich kunnen ontwikkelen en een rol van betekenis gaan spelen, dan zullen ze ook culturele infrastructuur moeten willen en zich een stuk economie moeten toe-eigenen. Met andere woorden, een plek worden waar je ook wat kan kopen, eten en iets beleven. Een plek waar je kan werken en clinics kan volgen, maar ook een plek waar je geld kan verdienen en die kan wedijveren met het Theater, of juist het Stedelijk Museum. Wie zou in zo'n stad niet willen wonen? Een stad die dan nog niet bereid is te investeren in de creativiteit verdient niet alleen een exodus van creatieve mensen, maar ook het predikaat provinciestad. 1 R. Florida. The Rise of the Creative Class, New York, 2002. Voor Nederland zie: G. Marlet en C. van Woerkens, Atlas voor gemeenten 2004. Met een inleiding over de creatieve klasse in Nederland, Utrecht, 2004. 2 h ttp://www. siebethissennet/Kunstjsn_Theorie Musis 276

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2007 | | pagina 276