Open Ateliers, ongewild in Kor Kegel Stichting Mareado verdient een faire kans. Nu dit Vlaardingse kunstgezelschap de organisatie van de Open Ateliers heeft overgenomen van Beaty Czetö, zou het niet chique zijn de jaarlijkse toernee langs kunstenaars-op-hun- werkplek definitief af te schrijven als Stille Omgang. Misschien verzint Mareado wel een list. Toch, na tien jaar Open Ateliers in Schiedam en vijftien jaar Open Ateliers in Vlaardingen, mag best eens kritisch worden gekeken naar de grondslagen die al die tijd vrijwel ongewijzigd zijn gebleven. And now for something completely different! Aan de Korte Haven 135 wachtte het publiek echter een teleurstelling. De jonge designers, van wie sommigen in Schiedam hoge verwachtingen hebben waar het gaat om het opstuwen van de stad in de vaart der volkeren, bleken niet deel te nemen aan de Open Ateliers op 8 en 9 september. Jonge designers timmeren namelijk aan de weg en dan lopen pottenkijkers in de weg. Alleen Emile Estourgie maakte dat de Stadstimmerwerf niet geheel op slot zat. Stukje verderop, aan de Westvest 38, waar je doorgaans Miranda Lockhorst, Nekron en Anita van Pelt kunt aantreffen, was het van hetzelfde laken een pak. "Gesloten," konden belangstellenden lezen. "Wij zijn aan het werk." In al die jaren, dat de Open Ateliers worden gehouden, is het toch menigmaal voorgekomen dat kunstenaars ondertussen gewoon aan den arbeid zijn, ook al kunnen ze elk moment bezoekers verwachten. Het voegt iets toe, als men de scheppende kunstenaar op het scheppen betrapt, 't Is geen reden om een Open Atelier dicht te houden en zeker niet als er een vlag buiten hangt, waaraan bezoekers kunnen zien dat ze nog op koers zitten. Het atelierweekend was hier en daar gezellig. Op de Lange Haven 50 blijkt Martin Moesman altijd een spraakwaterval te zijn, die nieuwsgierigen dermate meevoert in zijn werk, dat je je straks in de hemel zult moeten verantwoorden waarom je niets van hem gekocht hebt. En in de oude school aan de Westmolenstraat 24 bevinden zich kunstenaars van zulk divers pluimage, dat er werkelijk voor ieder wat wils bij zit, is het niet de beeldende kunst zelve, dan toch minstens de charme van de maker en eventuele partner. Dit is waarom de Open Ateliers aantrekkelijk kunnen zijn: er is twee dagen achtereen gelegenheid kennis te maken met kunstenaars, hun werk en hun milieu. Het publiek mag zomaar de ateliers binnenlopen, tot niets verplicht, kijken niet kopen, en geregeld gebeurt het toch dat iemand het gedroomde kunstwerk voor thuis pardoes in een depothoekje van het atelier ziet staan! Dat zijn de hoogtepunten tijdens Open Ateliers. Kunstenaar blij en koper blij. Ontmoeting is van meet af aan een doelstelling geweest. Een groter publiek bekendmaken met de kwaliteit van de kunst die hier gemaakt wordt. Niettemin lijkt het, alsof de belangstelling tanend is. Of laten we het zo zeggen: in Schiedam kom je nu al jaren dezelfde Schiedammers tegen en in Vlaardingen dezelfde Vlaardingers. Het lijkt alsof de schare bezoekers niet groter wil worden. Wat je in de eerste jaren nog merkte, dat er een nieuw publiek was voor een nieuwe activiteit, heeft niet geleid tot een grotere opkomst bij herhaling van die activiteit. Een effect is dat kunstenaars door de jaren heen tegen wil en dank hun eigen inner circle hebben gecreëerd. Het Open Atelier wordt dan bijkans een substituut voor verjaardagsborrel. Het wordt een party voor vrienden en familie. Al stond er vroeger meer drank op tafel. Maar is dit het nu, wat beoogd werd toen de stichting Musis 324 Een andere aanpak. Dit Wiegman

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2007 | | pagina 324