concurrentieslag met de rest van de regio Kunstwerkt in Schiedam ontstond, toen Mareado in Vlaardingen werd opgericht, toen de Hof van Spektakel werd gehouden, gevolgd door levendige kunstactiviteiten in het park? Het was de tijd van de buitenmusea, van initiatieven als KunstLint, het Beste Kleed, Blub en het Trappenhuis. Ineens was Bram Uil geen plaatsjesdraaier meer, maar multimedia- artiest. Experimenteerdrift, uitdaging en anarchie, onconventionele expressievormen hebben op de traditie voor, dat ze verrassend zijn en liefst eenmalig. Open Ateliers is een traditie geworden; en daar zijn de kunstenaars, het publiek en de lokale overheid in meegegaan, want na een paar keer ronddobberen in hetzelfde teiltje wordt iets al routine en ga je op de automatische piloot staan. Het ligt in Schiedam niet aan Frits Kloppers, dat Open Ateliers een voorspelbare fiets- en wandeltocht is geworden, zo min als het in Vlaardingen aan Beaty Czetö valt toe te schrijven dat er metaalmoeheid optrad. Ze hebben het door de jaren heen toch telkens met veel inzet gepresteerd, dat tientallen collega's in hetzelfde weekend open huis hielden. Zolang de voordelen groter zijn dan de nadelen, is het ook weer zo wat om het hele evenement af te schaffen. Er is een markt voor, een kleine markt, maar ermee stoppen? Dat past niet in een lokaal evenementenbeleid. De Open Ateliers hebben er nu juist voor gezorgd, dat beeldende kunst ook zijn plekje heeft in het stedelijk activiteitenpakket - hetgeen om allerlei redenen terecht is, maar dat is een andere discussie. Dat er kennelijk iets aan ontbreekt, zien we bijvoorbeeld aan het initiatief van Mareado om aan de vijftiende Open Ateliers Vlaardingen een thema te koppelen. Dat thema is: 'Fruit aan de Maas'. Het is even aanzien wie daar lyrisch van wordt en of het dezelfde grote drommen mensen op de been brengt, die zich vroeger in Schiedam rond de kraam van Jilles de Fruitkoning verdrongen. Open Ateliers met fruit aan de Maas? Marketingtechnisch klinkt dat niet professioneel. Wees eenduidig! Open Ateliers is van zichzelf al een thema. Het kan nog wel - en afgaande op de ervaringen in omliggende steden zou je gerust de conclusie kunnen trekken: zolang het nieuw is, en het tenminste de sprankeling heeft van het nieuwe. Dan kan het. In alle steden rondom worden tegenwoordig ook Open Ateliers gehouden, soms met een iets andere naam. Aan deze kant van de rivier zien we atelierweekends in Maassluis, Delft en Rotterdamse deelgemeenten zoals Hillegersberg. Aan de overkant zien we van Charlois tot Spijkenisse dat kunstenaars open huis houden, zelfs in de vroegere plattelandsdorpen Rhoon en Poortugaal, behorend tot de gemeente Albrandswaard. Er tekent zich een overeenkomst af. Waar het een jong evenement is, leeft het 't meest. Waar het al langer bestaat, o, ja, daar vindt iedereen het enorm belangrijk, maar kwantitatief neemt de belangstelling niet toe en kwalitatief is het moeilijk te meten. In het weekend van 15 en 16 september werd voor de eerste maal de Kunst- Atelierroute Hoogvliet gehouden, georganiseerd door de in Schiedam wonende Carolien Ruigrok, cultuurscout in Hoogvliet en in de twee dagen daarna hebben velen de verzuchting gehoord: "Dit is goed voor Hoogvliet." "Dit is wat we nodig hebben." En juist nu, nu er in alle gemeenten rond Schiedam en Vlaardingen ook atelierweekends worden gehouden, is er ondernemingsgeest voor nodig om de competitie te winnen. Dat er concurrentie is, is zonneklaar. Een in kunst geïnteresseerde Maassluizer zal minder gauw naar Schiedam of Vlaardingen trekken, als er in Maassluis zelf Open Ateliers zijn - dit voorjaar trouwens met veel prestige in Maassluis georganiseerd. Gemeentegrensoverschrijdend atelierbezoek komt dan alleen Een effect is dat kunstenaars door de jaren heen tegen wil en dank hun eigen inner circle hebben gecreëerd. Het Open Atelier wordt dan bijkans een substituut voor verjaardagsborrel. Het wordt een party voor vrienden en familie. Al stond er vroeger meer drank op tafel. nog maar voor bij verzamelaars, die meer werk van een favoriete kunstenaar willen hebben. In de praktijk zullen ze trouwens neigen tot een afspraak, zodat je de kunstenaar exclusief kunt spreken, zonder gestoord te worden door 'toevallige' bezoekers. Om dus ook liefhebbers van buiten Schiedam en Vlaardingen te lokken moet er een schepje bovenop worden gedaan. Het is onvoldoende om de Open Ateliers op het niveau te laten vibreren van een Molendag, Fietsdag of Open Monumentendag. Je moet de familie Doorsnee ook eens een weekendje rust gunnen... Open Ateliers moet geen constante zijn. Er is trilling nodig. In Vlaardingen doet Mareado er goed aan de beginjaren te analyseren. Disciplines werden toen op het mengpaneel van de vrije geest geremixt. Anno 2008 zou ingezet kunnen worden op een interactie van verschillende kunstdisciplines. Als zelfs een Watersportweekend met Gondelvaart in Schiedam er al toe leidt dat de kades vol muziekgroepen en koren staan, waarom zou dan de beeldende kunstenaar zich als vanouds op een zolderkamertje terugtrekken, geïsoleerd van andere vormen van cultuurbeoefening? Nee, het was toch zo dat de kunst altijd en in de eerste plaats bij zichzelf te rade moet gaan over de wijze waarop zij zich manifesteert? Daarom verdient Mareado een faire kans. 325 Musis

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2007 | | pagina 325