Ouwe koek en familiekwesties
Tim de Ridder en Harm Jan Luth
Graag reageren we op de analyse over de perspresentaties van
de zoektocht naar de oer-Vlaardinger in de vorige editie van
Musis, van de hand van Kor Kegel. Hij stipt daarin enkele zaken
aan die inderdaad verwarrend kunnen zijn voor de
buitenstaander en die we hier graag nog een keer
verduidelijken. Tevens willen we enkele zaken rechtzetten die
door hem verkeerd begrepen zijn. Daarnaast willen we onszelf
ook een kritische vraag stellen. Want wat is nu eigenlijk een
oer-Vlaardinger?
Kor Kegel stelt dat de presentatie van de Krabbeplasman op
11 juni en de bekendmaking van de resultaten van het DNA-
onderzoek op 6 juli te kort op elkaar waren gepland en dat er
daardoor sprake was van een overkill aan informatie. Dit heeft
volgens hem tot veel verwarring geleid bij de mensen en de
media. De enige 'verwarring' die wij hebben geconstateerd was
een grapje van een interviewer die ons live een radio
vraaggesprek afnam en glimlachend informeerde naar de
'Krabbeplasgatman'. Een prachtige contaminatie van
'Krabbeplasman' en de opgraving van het 'Gat in de Markt'.
Naar aanleiding van het artikel van Kegel hebben we de
berichten op internet hierover nog eens gegoogled.
Het valt op dat de berichtgeving van de reguliere media juist
opvallend vaak correct de zaken weergeeft. Kegel constateert
echter anders, hij schrijft: "hoe ingewikkeld het kan zijn, bleek
wel toen een dagblad schreef dat het dokter Zuiderent is die
afstamt van de oer-Vlaardinger. Kennelijk is oer geïnterpreteerd
als de oudste, in dit geval dus de onbekende voorvader. Maar
de oer-Vlaardinger is dokter Zuiderent".
Hier wordt de zaak zeker verwarrend. De heer Zuiderent is
geen dokter, maar een tandarts. Wij zijn het ook nergens zo in
de media tegengekomen.
Maar waar het hier vooral om gaat is de mededeling dat de
heer Zuiderent afstamt van 'de oer-Vlaardinger'. In
tegenstelling tot wat Kegel denkt, is dat wel degelijk correct.
Om dit goed te duiden, vergt dit enige uitleg van het begrip
'oer-Vlaardinger'. Deze term is op de nieuwjaarsreceptie van de
gemeente Vlaardingen, begin 2006, in een persbericht
gelanceerd. Het eerste deel van dit begrip, het woordje 'oer',
moet je zien als in de betekenis van 'oer-mens'. Het verwijst
naar de mens die vroeger leefde. In dat licht bezien, is dus elk
skelet dat in Vlaardingen wordt opgegraven een 'oer-
Vlaardinger'. Naarmate de ouderdom van het skelet hoger is,
neemt het 'oer'-gehalte gevoelsmatig toe.
Je kunt echter wel wat anders tegen het aangehaalde citaat
inbrengen. De heer Zuiderent stamt niet af van DE oer-
Vlaardinger, maar van EEN oer-Vlaardinger. Er zijn namelijk
een heleboel oer-Vlaardingers. Als wij googlen op internet (op
de termen 'tandarts' en 'oer-Vlaardinger') dan treffen we een
ANP-bericht aan, waarin gesproken wordt van de afstamming
van EEN oer-Vlaardinger en niet van DE Oer-Vlaardinger zoals
Kegel schrijft. De media blijken het dus wel degelijk goed
begrepen te hebben.
Nu we ons toch met de semantische discussie ophouden over
DE/EEN oer-Vlaardinger, willen we onszelf de vraag stellen of
er zoiets zou kunnen bestaan als DE oer-Vlaardinger. Als we de
stelregel aanhouden van hoe ouder hoe meer 'oer' het is, dan
lijkt de Krabbeplasman daarvoor de beste papieren te hebben.
Maar wie zegt dat die Krabbeplasman daar ook van oorsprong
woonde? Hij liep daar immers rond in een periode waarin
permanente bewoning in het Maasmondgebied nog niet is
aangetoond. Misschien kwam hij wel van tientallen kilometers
ver weg. Wat maakt iemand dan wel tot DE oer-Vlaardinger?
We kunnen die discussie verduidelijken door de vraag te stellen
wat eigenlijk een Vlaardinger is. Is dat iemand die in
Vlaardingen woont? Voelen alle huidige vierenzeventigduizend
inwoners van Vlaardingen zich ook daadwerkelijk Vlaardinger?
Of moet je dan geboren en getogen zijn in Vlaardingen? Als je
het aan de beleving van de inwoners zelf overlaat, kan de
vraag alleen op gevoelsmatige gronden worden beantwoord.
De Krabbeplasman zou de vraagsteller ook meewarig hebben
aangekeken bij zo'n onzinnige vraag. Vlaardingen zou namelijk
als nederzetting pas tweeduizend jaar later ontstaan.
Bovendien is de Krabbeplasman gevonden in een gebied dat
ruim zestig jaar terug nog Maasland was. Als het skelet vóór
die tijd was gevonden, zouden we de Krabbeplasman
misschien nu wel een oer-Maaslander noemen. Overigens
hebben wij nooit in een persbericht aangegeven dat de
Krabbeplasman een (of de) 'oer-Vlaardinger' zou zijn.
Als we dan toch even alles tegen het licht aanhouden, laten we
dat dan ook doen voor de slogan 'de zoektocht naar de oer-
Links Bot en
rechts Drop.
DNA-onderzoek
wees uit dat beide
families dezelfde
stamvader hebben.
Musis 326