Karola Pezarro gemeentearchivaris Laurens Priester, inmiddels ook bewoner van het Lant van Belofte, haar gaf. Ze wandelde er veel rond en probeerde zich voor te stellen hoe het vroeger was geweest. "Het andere waar ik rekening mee moest houden was de plek. Het kunstwerk moest komen op de binnenplaats van het complex op een lange muur. De binnenplaats was al vormgegeven met een opvallende zwart witte vloer die door het visgraatmotief lijkt te golven, en de muur had nissen, weliswaar heel ondiepe, maar wel iets om rekening mee te houden." Uiteindelijk kwam ze tot acht werken, die, als bladzijden uit Mijn scheikundeleraar was ervan overtuigd dat ik door mijn hoge cijfers in de voetsporen van mijn ouders zou treden, de één was technisch chemicus en de ander analist. Ik wilde dat niet een boek, elk een verhaal uit de Schiedamse geschiedenis vertellen. Pezarro verbeeldde De Jenever, de drank onlosmakelijk verbonden met de geschiedenis van Schiedam, de Sebastiaansdoelen en de lijnbaan, als verwijzing naar het handboogschieten van Het Sebastiaansgilde en later de lijnbaan waar touwslagers hun touwen maakten voor de tuigage van de schepen. En natuurlijk de bloeiende rozenstok van Liduina, de Schiedamse heilige die in de 14e eeuw met haar val op het ijs mensen uit heel Europa deed komen. Het ovalen zegel van vrouwe Aleida, met Aleida van Henegouwen die in 1275 Schiedam de stadsrechten gaf. Maar ook de eerste plattegrond van Schiedam nam ze op in een tekening, de zandloper van het zakkendragersgilde, het oudste gilde van Schiedam, de klokkentoren, de toren van de grote kerk, een van de beeldbepalers van de skyline van Schiedam en de haring en walvisvangst, als verwijzing naar de middeleeuwse reputatie van de stad als haringstad en de walvisvangst naar Spitsbergen en Groenland. Als leidraad, als bindend element van de werken plaatste Pezarro boven elke beeltenis een druiventros en verwijst daarmee naar de druiventros van de gevelsteen van het Lant van Belofte. De werken zijn een soort opengewerkte tekeningen van keramiek. "Keramiek leek me een mooi en passend materiaal. Net als de bakstenen van de muur, het woord zegt het al, wordt keramiek gebakken." Pezarro maakte de tekeningen en liet die vervolgens in keramiek uitvoeren door een daarin gespecialiseerd bedrijf. "Het was de eerste keer dat ik met keramiek werkte. Ik maakte mijn tekeningen meer dan levensgroot, want de klei krimpt door het bakken. Elke tekening bestaat uit meerdere stukjes omdat het in zijn geheel niet in de oven past. Dan is er een heel scala aan kleuren glazuur waar je uit kan kiezen, een hele wand vol, maar ik wilde gewoon wit, maar daar zijn er ook verschillende van. Het is het witste wit geworden. Een ander bedrijf zet het dan weer op de muur, ook dat is precisie werk. Het bestaat uit delen en ook al zijn ze genummerd het moet precies. En het is nog zwaar ook." "Ik wilde graag iets maken dat mensen van nu en in de toekomst kunnen lezen." En dat is gelukt, de bewoners reageren heel enthousiast en zijn nieuwsgierig naar de betekenis. "Er was nog ruimte in het budget en toen hebben we een heel mooi boekje gemaakt met de uitleg van de werken om aan de bewoners te geven." Het eerste exemplaar werd 1 september uitgereikt aan Arie Bel, vertegenwoordiger van de vereniging van eigenaren, misschien wel de meest betrokken man bij het project. "Ik heb de mooiste woning, kijk maar daar", en Bel wijst naar een penthouse op de bovenste verdieping op een hoek met uitzicht over de Broersvest. Het Lant van Belofte heeft ook een koning. En misschien wordt de Belofte wel ingelost door de bank en het uitzendbureau als pijlers van de toegangspoort als respectievelijke leveranciers van geld en werk. Musis 330

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2007 | | pagina 330