Oer-Vlaardinger overtrof uitstekenc Kor Kegel Het is onmiskenbaar, dat de zoektocht naar de oer-Vlaardinger qua publiciteit, betrokkenheid van publiek, voorbeeldwerking en originaliteit beter scoorde dan de twee andere nominaties voor de Bob Verbiest Cultuurprijs 2007. De jury kon eenvoudig niet tot een andere keuze komen. Toch kan het bevreemding wekken, dat een onder auspiciën van de gemeente Vlaardingen uitgevoerd project het wint van particulier initiatief. Alleen al daarom valt er over het juryrapport nog wel iets meer te zeggen. En laten we dat dan meteen doen over het advies van de jury om tot méér gewaagde inzendingen te komen. De tentkerk in Maassluis is een revolutionair ontwerp, dat breekt met alle tradities van kerkarchitectuur. De restauratie van een complex arbeiderswoningen in Schiedam-Zuid is bijzonder, omdat er in 1993 een sloopplan voor bestond, waartegen de bewoners zich succesvol hebben verzet. Het waren twee sterke nominaties voor de Bob Verbiest Cultuurprijs 2007. Toch zullen het bestuur van de Andreas, Petrus en Paulusparochie in Maassluis en de werkgroep Heenvlietsehof er niet van hebben opgekeken, dat de prijs werd toegekend aan Tim de Ridder en Harm Jan Luth voor hun opzienbarende zoektocht naar de oer-Vlaardinger. Over deze zoektocht is in de nationale en internationale pers veel geschreven en er deden tientallen personen uit heel Nederland aan mee. En in Spanje leidt het tot een onderzoek, eveneens aan de hand van DNA-sporen, naar de afkomst van Christoffel Columbus. Als straks duidelijk wordt dat Columbus afstamt van Genuaanse kooplieden, hetzij een arme Catalaanse familie, hetzij als bastaard van een Portugese edelman, dan mag met recht worden gesteld dat het Vlaardingse onderzoek er de aanzet toe heeft gegeven. Ziehier de internationale impact, die de zoektocht naar de oer-Vlaardinger heeft. Als voorbeeldproject is het nu al geslaagd. Aan al die publiciteit kunnen de tentkerk en het restauratieproject niet tippen. Dat geeft niet, het zijn op zichzelf waardevolle initiatieven en degenen die eraan bezig waren, beseften onderweg niet dat ze nog eens in een competitie voor een cultuurprijs terecht zouden komen. Er is dus om begrijpelijke redenen niet geprobeerd om de zoektocht naar de oer-Vlaardinger af te troeven met nog meer publiciteit, nog meer effectiviteit, nog meer allure. Men werkte aan de tentkerk en restauratie omwille van hun intrinsieke betekenis. Niet ter vergelijk met iets anders. Dat maakt de prestaties niet minder. Het was al een hele prestatie dat de tentkerk er kwam. Sydney aan de Waterweg is de bijnaam van de kerk, omdat het futuristische gebouw aan de Westlandseweg lijkt op de opera van Sydney. Het ontwerp van Mari Bauw en René Olivier van Musis 336 Harm Jan Luth, Tim de Sidder en Margreet Dolman tijdens de uitreiking van de Bob Verbiest Cultuurprijs 2007, foto Jan van der Ploeg

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2007 | | pagina 336