Cultuurprijs De Bob Verbiest Cultuurprijs is in korte tijd een fel begeerde prijs geworden - waarbij uiteraard sterk meespeelt dat er behalve een 'Oscar' in de vorm van een bronzen dirigent van Carla van den Heuvel-Ruseier ook een bedrag van liefst 25.000 euro aan verbonden is. Daarmee is de 'Bob Verbiest' een van de grootste culturele prijzen van Nederland. Toch is het goed, dat het bestuur van de stichting Waterweg Cultuurprijs aangeeft dat de prijs nog meer aan betekenis kan winnen. Het is moedig dat het bestuur dat nu al doet, pril als de prijs is. Het bestuur zal meer de nadruk leggen op de stimulerende functie, die de prijs kan hebben. Bestuurslid en juryvoorzitter Hans van der Sloot: "De wil om voor de Bob Verbiest Cultuurprijs in aanmerking te komen mag ook inzet zijn om tot hogere kwaliteit te komen." Allereerst zal aan de prijs nog meer bekendheid worden gegeven. Ook wordt overwogen om de toetsing van de inzendingen in het openbaar te doen plaatsvinden, eventueel voorafgegaan van persoonlijke presentaties over de ingediende projecten en initiatieven. Dat vergt een langere voorbereidingstijd, maar het zal de prijs ten goede komen, zowel als de kwaliteit van de inzendingen. Na de toekenning van de eerste Bob Verbiest Cultuurprijs in 2005 sprak de jury de hoop uit, dat een interval van twee jaar de tijd biedt om tot gewaagder inzendingen te komen, althans minder voor de hand liggende inzendingen, en die hoop is gedeeltelijk vervuld. Uiteindelijk voldeden tenminste de drie nominaties aan de verwachtingen. Het bestuur achter de prijs ziet het nu als taak om een meer sturende en stimulerende rol te vervullen om in 2009 tot nog meer kwaliteit, publieksparticipatie en originaliteit te komen. Dat is een uitstekend voornemen. Want hoewel het niet op de weg ligt van de jury om aanbevelingen te doen en de inzendingen van adviezen te voorzien, is het de jury wel opgevallen dat een aantal inzendingen net niet voldoende doorontwikkeld was. Zouden de voorgedragen projecten verder verfijnd zijn, dieper uitgedacht en gedurfder van opzet zijn geweest, dan hadden ze beslist tot de serieuze kanshebbers behoord. Dat zegt iets over de talenten die het Waterweggebied in huis heeft en het klinkt veelbelovend voor de volgende keer. Voorgedragen, door zichzelf of door anderen, waren onder meer stichting Westvest90 in Schiedam, stichting Buiten Beeld te Vlaardingen, het Vlaardingse Zomerterras, de archeologische werkgroep Helinium, stichting Palagonia, de Orgelcommissie Maassluis, de 48ste Maassluisse Muziekweek en de vereniging Vrienden van het Visserijmuseum, maar de voordrachten waren net iets te algemeen beschreven; het ging kennelijk om gebruikelijke activiteiten - en hoe verdienstelijk ook, veel meer dan dat het Zomerterras tot de beste stadsfestivals van Nederland behoort, leverden de motiveringen niets op dat als origineel of prikkelend mag worden beschouwd. Het laat zich gemakkelijk invullen wat het bestuur en de jury bedoelen met het 'opwerken' van kwaliteit. Een organisatie zou net eens wat anders kunnen proberen, wellicht even buiten de gebaande paden kunnen treden, iets spetterends of aandachttrekkends kunnen doen, om toch dichter bij een nominatie te komen. Dat geldt vergelijkbaar voor de gekandideerde kunstenaars Beaty Czetö, Dike Hof, Jacques Tange, Marjo van Soest- Verzijden en Sjef Henderickx en galerie Emmy Miltenburg. De Bob Verbiest Cultuurprijs is in korte tijd een fel begeerde prijs geworden - waarbij uiteraard sterk meespeelt dat er behalve een 'Oscar' in de vorm van een bronzen dirigent van Carla van den Heuvel- Ruseler ook een bedrag van liefst 25.000 euro aan verbonden is. Musis 338

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2007 | | pagina 338