mem ©f King of drinks rituele functie kon krijgen. Zij benadrukten dat over deze King of Drinks al generaties lang werd gesproken. De oorsprong lag bij een godenverhaal over de Grote Leider Hollandse Jenever. Deze witte leider in de alcoholische wereld zou tijdelijk uit het land der levenden zijn verbannen, maar teruggehaald zijn omdat zonder zijn aanwezigheid alles 'zin- en bewegingsloos' was. Om die reden was jenever bij uitstek een geschikte drank om offers mee te brengen, of te plengen op een heilige plaats. De kleurloosheid van de drank was daarbij van belang. Gebruik van rum, whisky of cognac zou de goden zelfs kunnen beledigen, omdat deze dranken niet helder en zuiver genoeg waren. Dat jenever als importdrank relatief duur en dus exclusief was, maakte het zelfs nog beter geschikt voor ritueel gebruik. Bij oppervlakkige beschouwing zou men vermoeden dat de Hollandse handelaren er alles aan gelegen was om die rituele status te benadrukken. Onderzoek naar hun marketingmethoden laat echter zien dat zij hier niet specifiek op inhaakten. De fabrikanten lieten etiketten bedrukken voor de Afrikaanse markt met daarop symbolen waarvan men vermoedde dat het aantrekkend zou werken: gewonnen prijsmedailles, allerhande exotische dieren en merknamen. De oudsten lieten weten dat zijzelf en hun ouders wel merkbewust waren, maar op een andere manier dan de exporteurs hadden bedacht. Terwijl in Nederland lang werd gewikt en gewogen of bijvoorbeeld de ooievaar van Henkes naar links of naar rechts moest kijken, sprak men in Ghana over 'vogeljenever' in het algemeen. Zo bestond er ook 'geldjenever', verwijzend naar de prijsmedailles, en 'koejenever', die kon variëren van de Buffalo jenever van de Nederlandse Gist- en Spiritusfabriek, via de Buil jenever van Melchers tot het Nyala merk van Hasekamp. De Afrikanen kozen op andere gronden en vonden bijvoorbeeld het zegel op de fles van groter belang, want dat stond garant voor zuiverheid. Exporteurs keken dus wel op een speciale manier naar de Afrikaanse markt, maar het benadrukken van de traditionele en rituele status van jenever gebeurde pas rond 1970. Voor die tijd stonden vooral de veronderstelde geneeskrachtige eigenschappen centraal en werd juist zelfs reclame gemaakt voor jenever als uiting van een moderne westerse levensstijl. Dat laatste sloeg - nu om begrijpelijke redenen - niet aan in de West-Afrikaanse landen. Het was hoe dan ook moeilijk om drank te verkopen in het begin van de twintigste eeuw. Uit dit onderzoek blijkt dat dit meer met de slechte economische omstandigheden te maken had dan met een mindere interesse in Schiedamse schnapps of met de sterke anti-alcohollobby. Terwijl stokerijen in Afrika vanaf de jaren '30 ook zelf goede - en goedkope - jenever konden produceren, bleef de traditionele Hollandse drank onverminderd populair voor ritueel gebruik. Dit blijkt ook uit een onderzoek uit de jaren 1933-1934 onder zo'n duizend Afrikaanse oudsten over het eventueel versoepelen van de drankwetten. De handel in alcohol was altijd omstreden gebleven en kende daardoor vele verordeningen en bepalingen omtrent specifieke dranken die wel en niet ingevoerd mochten worden. Veel van de ondervraagde oudsten pleitten voor vrije import van jenever, met ook nog eens verruimde openingstijden van de winkels. Dat laatste was noodzakelijk omdat jenever bij het aankondigen van sterfgevallen gebruikt werd, en op zo'n moment dus direct gekocht moest kunnen worden. Andere voorstanders benadrukten de geneeskrachtige werking van jenever. Het belangrijkste argument gaf uiteindelijk overigens de doorslag: de hoge accijnzen op de dure importdranken werden node gemist. Jenever mocht nadien weer ingevoerd worden. De hernieuwde handel, de blijvende status van de jenever en de diverse marketingstrategieën nadien komen ook alle in dit boek aan de orde. Dan weer op een historische manier onderzocht, dan weer via een meer antropologische ft 4 THE UNITED AFRICA COMPANY 3© onderzoekswijze. De wisselende rollen van de economisch historicus, de antropoloog en de cultuurhistoricus die daarbij horen, komen de leesbaarheid van het boek niet altijd ten goede. De lezer die op het ene moment meegenomen wordt in sfeerbeschrijvingen over rituele plengoffers, stuit op het andere moment op meer theoretische termen als 'stijgende sociale dislocatie' en 'situationele commoditisatie'. Het kost daardoor soms wat moeite om lekker door te kunnen lezen. Doet men dit wel, dan zal men aan het eind moeten erkennen een rijk gevuld boek te hebben gelezen en nu eens de werkelijk Afrikaanse blik op een Schiedams product te hebben kunnen werpen. Dmitri van den Bersselaar, King of Drinks. Schiedamse jenever in Ghana (Stichting Musis, Schiedam 2007) ISBN: 9789073677111 345 Musis THE SALES MANAGER PKOGRESS and expansion are the driving forces of the country today! Trained men are needed for tomorrow's important business developments. The Sales Manager controls the sales team, and his expert knowledge of marketing is vital to commercial success. The United Africa Company is proud to play an important part in the training of such highly-skilled 'Men of Tomorrow." In office or uarkihop. at the docki or store or schemer he scorhs, it ii the trained man tcho makes progressthe man who knows his job thoroughly. U.A.C. trains its staff in many different skills and has many comprehenshr training schemes and schools for this purpose. Hundreds of Africans every year qualify for positions of authority tn c.a.c. in this scay. U.A.c. training produces technicians, salesmen, clerical and secretarial staff, transport and lighterage staff and mi a future, 'Men of Tomorrou.' Advertentie de moderne Ghanese man (UAC) Accra

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2007 | | pagina 345