Het Zome Peter de Lange Na acht afleveringen van het Zomerterras durft Frank Tomeï nog steeds niet vrij adem te halen. Hij heeft weliswaar het gevoel dat hij misschien iets steviger in zijn schoenen staat dan aan het begin van het avontuur. Maar dat wil geenszins zeggen dat hij het nu wel verder op zijn routine afkan. Het organiseren van Vlaardings drukst bezochte evenement blijft een hachelijke aangelegenheid. Iedere avond weer slaat Tomeï met klamme handen de reacties van het publiek gade. Hebben ze het naar hun zin? Hoe bevalt het programma? "Ik ervaar het echt niet als een lolletje. Ik voel me heel verantwoordelijk voor het welslagen van de voorstellingen, voor de sfeer en voor de veiligheid. Het is iedere keer weer een confrontatie met mezelf. Als het niet lukt, voel ik me ellendig." Maar meestal lukt het wel. Sinds Tomeï vorm geeft aan het jaarlijkse muziek- en theaterfestival in het Oranjepark, heeft het aantal bezoekers nog niet eenmaal een dip laten zien. Het gaat gestaag omhoog. Het festival begon in 2000 heel kleinschalig en primitief op een podium zonder overkapping. Nu werken er tachtig vrijwilligers mee en staat er 350.000 euro op de begroting. De faam reikt tot ver buiten de stadsgrenzen. Het Zomerterras werd genomineerd voor de titel Leukste Stadsfeest en heeft een eigen vermelding op internet- encyclopedie Wikipedia. Tik de naam in op Google en je bent voorlopig een paar uurtjes zoet met bladeren in blogs, krantenberichten, programmagidsen en fotoreportages. In zijn betrekkelijk korte bestaan is het Zomerterras uitgegroeid tot een van de meest besproken festivals van het ganse land. Vlaardingen heeft eindelijk ook eens iets anders te bieden dan kwalijke luchtjes. Vanuit lokaal perspectief blijkt het Zomerterras de overtreffende trap van het eveneens geliefde, maar veel statischer culturele evenement Het Hof dat de Vlaardingse kunstenaars Annet Braad en Kees Lesuis voorheen op dezelfde speelweide in het park organiseerden - en waar Frank Tomeï in de coulissen hand- en spandiensten verleende. Het Hof steunde op een betrekkelijk incrowd-publiek en streefde geen enkel winstoogmerk na; het enige doel was de cultuurminnende Vlaardinger een paar leuke avonden te bezorgen. Het Zomerterras ontvangt een veelvoud aan bezoekers, maar heeft evenmin commerciële drijfveren. "Geld is niet de grote motivator," zegt Tomeï met nadruk. Wat beweegt hem dan wel? "Zorgen dat zo veel mogelijk mensen plezier beleven aan cultureel amusement." Wat onder dat laatste wordt verstaan, bepaalt Tomeï grotendeels zelf. In geen geval wil hij de organisator zijn van het zoveelste evenement dat zich klakkeloos richt naar de smaak van het grote publiek. "Daar zijn er al genoeg van. Iedere stad heeft wel een muziekfestival en ze lijken allemaal op elkaar. Er wordt een groot podium in het stadscentrum neergeknald en vervolgens worden De Dijk, Blof en Sister Sledge ingehuurd. Succes verzekerd. Bijna iedere stad doet het zo, bijna ieder festival gaat uit van de vraagkant. Wij hebben het omgedraaid. Het Zomerterras gaat uit van de aanbodkant. Musis 350 Zomerterras, bezoekers, bij de fotograaf, Boris op het podium

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2007 | | pagina 350