Peter de Lange Ars longa, vita brevis. Maar niet heus. Sommige kunstwerken lopen kans eerder tot stof te vergaan dan hun maker. Dankzij een noodkreet uit het verleden verdwijnt in Vlaardingen de laatste jaren minder kunst op de schroothoop dan voorheen. Maar in een stad die voortvarend sloopt, blijft het oppassen. Iedereen kan in Vlaardingen geheel gratis ruim honderd kunstwerken bekijken. Ze staan niet achter de kassa van een museum, je kunt ze gewoon op straat vinden. Ze staan als beeld in een plantsoen of hangen als reliëf aan een gevel. Of ze zijn als muurschildering op de wand van een openbaar gebouw aangebracht. Tijdens kantooruren kun je gewoon naar binnen lopen om er een blik op te werpen. Deze openbare kunst is kwetsbaar. Vooral de stukken die zich in de open lucht bevinden worden van alle kanten bedreigd. Door regen en wind. Door vandalisme. En niet in de laatste plaats door onverschilligheid. Maar ook wat binnen staat en hangt is zijn leven niet zeker. Het kan zomaar gebeuren dat een muur met een schildering erop wordt neergehaald bij sloop of renovatie. Want niet iedere aannemer is even artistiek onderlegd. "Ik had niet in de gaten dat 't kunst was," zegt zo'n man dan verontschuldigend. Had hij wel verstand van kunst gehad, dan was dikwijls nog het breekijzer erin gezet. Domweg omdat niet alles kan worden bewaard. "Een mozaïek kun je uitzagen, maar een muurschildering valt niet te redden. Daarvoor is het bij sloop gewoon einde verhaal," aldus Henk Horsten, de hoeder van kunst langs de openbare weg in Vlaardingen. Horsten, directeur van de Vrije Academie, schreef in 1992 samen met Matthijs Struijs van het Gemeentearchief het boekje Beeldenroute Vlaardingen, een wandeling langs alle openbare kunst die de stad op dat moment rijk was. Om de herkomst van de 115 nog aanwezige kunstwerken te achterhalen, moest in allerlei archieven naar bijzonderheden worden gezocht. Op zich al een veeg teken dat er geen 'boekhouding' was bijgehouden van de opdrachten en kunstaanschaffingen die er in de loop der tijd waren gedaan. Uit notities en persoonlijke herinneringen kon worden opgemaakt dat een aantal kunstwerken gewoon was verdwenen. Aan het eind van hun onderzoek moesten Horsten en Struijs dan ook concluderen dat er met de openbare kunst in Vlaardingen nogal slordig werd omgesprongen. Beelden bleken slecht te worden onderhouden; sommige werden door struiken aan het gezicht onttrokken of waren praktisch overgroeid, andere waren bij verbouwingen gewoon verwijderd of geblindeerd, zoals een wandschildering van Peter Dumas, die in het stadskantoor achter de ontvangstbalie was weggewerkt. En overal hadden dieven en vandalen vrij spel. Een muurschildering van Jan van Reeven aan de Baanstraat: vernield. Het bronzen beeldje van een spelende kleuter, gemaakt door Jean Decoen: compleet met de 700 kilo wegende betonnen sokkel gestolen uit een gazon aan de Floris de Vijfdelaan. Verminkt: een beeld bij een school aan de Van der Werffstraat. Vernield: een koperplastiek van Leen Droppert dat bij een school in de Van Maanenstraat stond. Enzovoorts. Sinds deze publicatie probeert de gemeente Vlaardingen beter op te letten, is Horstens overtuiging. Maar zijn recent verschenen boekje 'Buiten-gewoon-buiten, kunst in de openbare ruimte van Vlaardingen', dat hij samenstelde met fotograaf Arno Bauman, wordt opnieuw afgesloten met een lijst verdwenen en mishandelde kunstwerken. Een willekeurige opsomming. Weg zijn muurschilderingen van Remi Poppe, Dik Kats en, opnieuw, Peter Dumas. Van Berend Hendriks' gevelmozaïek op het gesloopte GEB-gebouw aan de Hoflaan, voorstellende het ontstaan en gebruik van elektriciteit, is niets meer over. Het bestaat alleen nog op foto's. Eveneens tot stof verging het kunstwerk dat het trappenhuis van hetzelfde gebouw opluisterde. Het plastiek van Jan de Winter dat boven de ingang van het aangrenzende - en ook gesloopte - gebouw van Gemeentewerken hing, is verplaatst naar de ingang van het Accent College. (Vraag is, of een kunstwerk dat Energie uitbeeldt, daar thuishoort.) Niet iedereen is zo vooruitziend als de familie van beeldhouwer Henk Vos. Diens verwanten haalden, voordat de sloper arriveerde, het van marmer, natuursteen en mozaïek gemaakte reliëf van de gevel van drukkerij Van Dooren aan de Oosterstraat. Want wie even niet oplet, loopt het risico dat er ondanks de verhoogde waakzaamheid met een kunstwerk korte metten wordt gemaakt. Het volgende incident illustreert wat er bijvoorbeeld kan gebeuren als een kunstbewaker even Musis 32 Henk Horsten, foto Jan van der Ploeg

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2008 | | pagina 32