Het gebouw zo groot en hoog geworden, aan een ieder verkondigen! financiële haalbaarheid, zulks in verband met de subsidies die van 's koningswege aan de nieuw te bouwen kerken werden toegekend. Geheel volgens de stijlbeginselen uit de eerste jaren van de negentiende eeuw roerden de architecten zich graag in neo-classisme. Echter, er zijn ook vele 'waterstaatskerken' bekend waarin al werd geëxperimenteerd met de neo-gothiek. Strikt genomen is de Havenkerk dan ook geen 'waterstaatskerk', maar een neo-classisistisch bouwwerk, waarmee Waterstaat geen directe bemoeienis had, aangezien de beoordeling van de subsidieaanvraag aan Willem I en de bouw tussen 1822 en 1824 nog ressorteerden onder het Departement voor zaken van de Roomsch Katholieke Eeredienst en de handtekening draagt van de verantwoordelijk minister Frangois Joseph Marie Thérèse baron de Pélichy de Lichtervelde. Summier is ook de vermelding van A. Tollus (1782-1847) als architect. Guus van der Feijst schrijft in zijn Geschiedenis van Schiedam: 'De omwenteling van 1795 bracht de gelijkstelling van alle kerken met zich. De Roomschen haalden spoedig de politieke winst binnen en gaven hieraan in het jaar 1824 uiting, toen zij op 14 november de nieuwe parochiekerk aan de Lange Haven in gebruik namen. Het hoefde geen schuilkerk meer te zijn, en misschien wel om die reden is het gebouw zo groot en hoog geworden, aan een ieder verkondigend de aardse triomf van de tot dan verdrukte geloofsgemeenschap'. Van der Feijst slaat de spijker op z'n kop. De Havenkerk behoorde niet alleen tot de grootste gebouwen in de stad, wedijverend met het St. JacobsGasthuis en de Korenbeurs, het was in die tijd ook een ultramodern gebouw met z'n vrijstaande Toscaanse zuilenportiek waarin de klassieke orde niet alleen decoratief -zoals tot dan gebruikelijk - maar ook gedurfd constructief was toegepast. Bovendien was de architect Adrianus Tollus in rooms Nederland niet de eerste de beste. Adrianus Tollus vestigde zijn naam als bouwmeester voor de rooms-katholieke gemeente in één klap met het ontwerp voor de St. Petrus Bandenkerk in Rijsenburg met het daaraan verbonden halfronde kerkplein waarop hij een aantal huizen, een kleine rechtszaal en een herberg situeerde. Met het ontwerp van Tollus kreeg Rijsenburg niet alleen een geheel nieuwe dorpskern, maar werd de kerk ook geplaatst in een klein, maar zeer verfijnd stedenbouwkundig plan. Door de halfronde vorm van het plein, de gelijkwaardige architectuur van beide vleugels en de middenopening naar de kleine, in Musis 92 Havenkerk Schiedam in huidige staat, foto Collectie Gemeentearchief Schiedam

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2008 | | pagina 92