Verloren Paradijs. Mor
Het Stedelijk Museum Schiedam organiseert van 16 maart tot
en met 8 juni 2008 de tentoonstelling Verloren Paradijs.
Monumentaal tekenen. In deze tentoonstelling is werk te zien
van: Robbie Cornelissen, Raquel Maulwurf, Erik Odijk, Sandro
Setola, Renie Spoelstra, Aji V.N. en Hans de Wit.
De titel van deze tentoonstelling is ontleend aan het boek
Paradise Lost van John Milton (1606 - 1674), waarin hij in
rijmloze verzen verhaalt over de opstand in de hemel, de
oorlog tussen God en Satan, het neerbliksemen van de
gevallen engelen naar de hel en hun duivelse wraak op de
nieuw geschapen mens in het paradijs: de verleiding van
Adam en Eva en hun zondeval.
De tentoonstelling ontleent zijn titel aan het boek maar gaat
vrij om met Milton's verbeelding van het paradijs. Bij de
ontwikkeling van het concept van de tentoonstelling is voor
een christelijke invalshoek gekozen omdat paradijs en hel de
metaforen zijn die het Christendom voor goed en kwaad heeft
bedacht. In de hedendaagse westerse geseculariseerde
samenleving blijkt een ieder individuele invulling te geven aan
de verbeelding van het paradijs en de hel. Dat blijkt ook uit het
gesprek dat voorafgaand aan de tentoonstelling tussen de
deelnemende kunstenaars over het paradijselijk bestaan, de rol
van goed en kwaad en het streven naar het hogere en betere.
dubbele betekenis. Niet alleen begeven de tekenaars zich op
een gebied dat voor hen al door talloze kunstenaars is
betreden in een poging de actualiteit, de bijbelse boodschap,
de strijd tussen goed en kwaad en de kleinheid, maar ook
weerstand van de mens tegenover machten die boven zijn
kunnen en begrip uitstijgen in tekeningen, prenten en
illustraties te vangen. De tekenaars gebruiken hiervoor ook
monumentale maten. De meerderheid van de tekeningen is
meters groot en weten alleen al door hun grootte te
imponeren.
De kunstenaars hebben niet de pretentie om een academische
bijdrage te leveren aan het filosofische discours over dit
onderwerp. Het zijn mensen van de praktijk die zich het beste
uitdrukken in hun werk waarin zij de positie van de mens in
zijn omgeving becommentariëren.
Het monumentaal tekenen heeft op deze tentoonstelling een
Musis 124
Hans de Wit, Cicaden, 2006, houtskool en pastel op papier, Sandro Setola, Villa Zicca, 2005, houtskool op papier,
260 x 148 cm, collectie kunstenaar foto: Peter Cox 150 x 165 cm, collectie kunstenaar foto: Tom Haartsen