umentaal tekenen In het Stedelijk Museum Aji V.N. Een eerste blik op het werk van Aji V.N. (Kerala, India, 1968) is zelden genoeg. Hoewel de composities veelal sober zijn, zijn het tegelijk zoekplaatjes waarbij de beschouwer wordt gevraagd mee te dwalen in poëtisch uitgestrekte landschappen. De kleuren zijn zacht zelfs als het gaat om zwart. Maar een skelet verscholen in het geel en oranje van de woestijn buigt die zachte harmonie tot wrede werkelijkheid. Net zoals de stekelige punten van de planten de lijnen contrasteren. Details zijn plotse stoorzenders in een vredig geheel. De zoete beelden hebben daardoor een bittere bijsmaak. Aji V.N. tekent al op jonge leeftijd en de keuze voor de kunstacademie was een logische stap. Houtskool op gekleurd papier en waterverf zijn de materialen waarmee hij zijn eigen handschrift ontwikkelt. Zijn thema's variëren van menselijke figuren, bos, woestijn, zee tot lucht. Reizend tussen India en Rotterdam (letterlijk en figuurlijk) bewaart Aji de beelden in zijn hoofd om deze noch plaatsgebonden noch cultuurgebonden. Echter wie ooit heeft kennisgemaakt met Kerala en met name de uitzonderlijke natuur van deze Indiase deelstaat kan een een zeker geval van herkenning niet onderdrukken. Hans de Wit Hans de Wit (Eindhoven, 1952) tekent ondefinieerbare organische vormen. De beelden tonen een versmelting van natuur en machines, bijna altijd verrijkt met kronkelige groeiseis. De tekeningen zijn intens, monumentaal en fantasievol. Hoewel raadselachtig, dringt er een realiteit doorheen; een kunsthistorische en een hedendaagse. De complexe voorstellingen die hij nu maakt zijn zeer gedetailleerd uitgewerkt. De betekenis is niet eenduidig, het tijdsbeeld evenmin. Hedendaagse associaties wisselen zich af met futuristische creaties. Virtuoos tekent de kunstenaar deze beelden op papier, waarbij de maat vrijwel altijd gelijk is: 148 x 260 cm. In een dromerige maar tegelijkertijd dreigende sfeer als tekende hij met houtskool en pastel cicaden, deze met geheimzinnigheid omgeven insecten die eerst jarenlang als larven onder de grond leven om -in Zuid Europa - in hun laatste levensfase met soms oorverdovend lawaai af te sluiten. Robbie Cornelissen Robbie Cornelissen (Utrecht, 1954) weet wat diepte is. Zijn tekeningen getuigen ervan. Zelfs als er sprake is van een tekenblad vol langgerekte horizontale lijnen, voel je als beschouwer dat het zindert onder het potlood. De diepte kan architectonische vormen 125 Musis

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2008 | | pagina 125