aannemen, fantasievolle wezens op zweef tocht door de
ruimte voeren of settings met eigen werkelijkheden creëren.
Cornelissen geeft diepte aan volle monumentale tekeningen,
veelal in zwart wit.
Na een studie biologie/ecologie aan de Rijksuniversiteit
Utrecht heeft Cornelissen in tweede instantie gekozen voor het
kunstenaarschap. De reizen die hij - zorgvuldig tekenend - op
papier onderneemt, krijgt vaste vorm onder het potlood. De
werelden die hij schetst zijn nooit eenduidige en zelfs niet in
één oogopslag te overzien. Uitzonderlijk aan het werk van
Robbie Cornelissen is dat hij als weinig andere tekenaars het
proces van verkennen en scheppen tot onderdeel van zijn
tekeningen, en daarmee tot beleving van de toeschouwer weet
te maken weet te maken
Erik Odijk
Voor Erik Odijk (Deventer, 1959) ligt zijn inspiratie direct in de
natuur. Hij gaat er voor op reis en wandelt in ontzagwekkende
natuurgebieden van Noord Amerika, Azië en Scandinavië.
Daarna komt hij thuis met onvergetelijke beelden in zijn hoofd
en camera.
Het wandelen dient niet alleen een artistiek doel, Odijk hoopt
er ook een innerlijke beweging mee op gang te brengen. Om
tot een beeld te komen heeft Odijk voor een bewerkelijke vorm
gekozen, tekenen en nog eens tekenen. Hij is nuchter, werkt
arbeidsintensief en de tekeningen zijn helder en tonen een
diep respect voor de natuur. Wars van romantisch taalgebruik,
spreekt Odijk over zijn kunstvorm als een fysieke
aangelegenheid en deelt deze in een ambachtelijke uitwerking
van zijn motieven mee.
Renie Spoelstra
Renie Spoelstra (Drachten, 1974) is geïntrigeerd door de sfeer
van recreatiegebieden. Dit is te zien in haar werk, sinds 2001
maakt ze houtskooltekeningen van deze door de overheid
gekozen plekken om te recreëren. Desolate plekken die
tegelijk vertier en verveling uitstralen. Het zijn plaatsen van
gecultiveerde natuur, gekenmerkt door een eigen sfeer. Deze is
goed terug te vinden in de onscherpe wollige uitwerking van
houtskool op papier. Spoelstra werkt aan de hand van video-
stills. Haar bezoeken aan deze recreatieplaatsen-van
overheidswege worden vastgelegd en krijgen in het atelier een
tweede leven. Haar titels laten daarbij haar nuchtere
realiteitszin zien: ieder werk heeft de naam Recreatiegebied
met bijbehorend nummer waarbij de mens de thematische
afwezige in deze natuurlijke beelden, doch voelbaar achter
iedere zorgvuldig uitgewerkte struik.
Musis 126
Renie Spoelstra, Recreatiegebied 14, 2003, houtskool op papier, 150 x 200 cm, courtesy RONMANDOS Gallery Amsterdam - Rotterdam