een vriendschap met de heren. De gesprekken die Gerard met hen voerde over kunst en fotografie waren van belang voor zijn ontwikkeling. Hij kon weliswaar toen nog niet van zijn fotografie leven, maar de erkenning die hij kreeg, onder andere lovende kritieken in De Volkskrant en het NRC, duwde hem wel de richting op van het kunstenaarschap. "Fotografie werd toen nog niet als kunstvorm erkend, en om in aanmerking te komen voor de Beeldende Kunstregeling stuurde ik tekeningen mee. Maar daarnaast plukten wij van armoede appels Gerard is een waarnemer, die in, op het eerste gezicht gewone dingen, zoals een voetbal in het water, prachtige composities of onderwerpen ziet en die vervolgens op een interessante manier vastlegt. "Ik houd van de structuur, van het ritme van dingen, zoals bijvoorbeeld in deze foto naar de lijnen van de Erasmusbrug en de Willemsbrug". De composities van zijn foto's zijn daardoor sterk, of hij nou in het groot, zoals in documentairefoto's, of in het klein fotografeert, wanneer hij inzoomt op details. Soms zoomt hij zo ver in dat de bij mijn neef in Voorne Putten en tomaten in het Westland." "Mijn eerste fototoestel kocht ik via mijn broer, die vlak na de oorlog marconist was, en op de grote vaart voer. Hij had een camera en ik zag dat hij daar mooie foto's mee maakte. Hij en zijn kameraden maakten natuurlijk foto's van tropische landschappen en gebruinde lichamen tegen de railing van een schip in verre wateren, maar ik fotografeerde hier in Blijdorp en in de havens. Als kind al, vlak na de oorlog, schooierde ik in de havens. Er is altijd wat te zien en tot op de dag van vandaag blijf ik er door geboeid", vertelt Gerard. "Hans van der Sloot woonde beneden mij, die was heel creatief, die maakte van het kleiige zand zo een sculpturaal figuurtje." Met zijn Leica camera heeft Gerard in de loop der jaren veel vastgelegd. "Gerard heeft een fotofiets, een fiets die ingericht is met alles wat hij nodig heeft om te fotograferen", vertelt Marjo, "dan is hij de hele dag weg, op jacht naar beelden. En hij heeft er een oog voor, 's ochtends bij het zien van het eerste licht weet hij al of het een goede dag gaat worden of niet." oorspronkelijke context niet meer duidelijk is en er een abstract beeld ontstaat. De foto's van de afgebladderde verf op een container zijn daar een goed voorbeeld van, het zijn bijna abstract expressionistische composities geworden. Contrast speelt in zijn foto's een grote rol. In visuele zin, in de verhoudingen tussen licht en donker, waar de prachtige foto van een rietstengel in de sneeuw een goed voorbeeld van is. Het contrast is zo sterk dat het een Japanse kalligrafietekening lijkt. Maar ook in zijn onderwerpen legt de fotograaf het contrast vast, zoals de foto van het kleine donzige eendenkuikentje dat zich, in het water van de Waalhaven, op een dikke kabel staande houdt. Ook speelt hij, zonder te manipuleren, hij is een eerlijk fotograaf, met de verhoudingen. Gerard zet een paard zo neer, dat het dier net zo groot lijkt als het gigantische werkeiland dat er achter staat, zij het kilometers verder. "Ik had geluk, er was een greppeltje dat lager lag, en kon zo het effect nog sterker maken", legt hij uit. "Je moet goed kijken, een stap naar links of naar rechts maakt een groot verschil, het is precisiewerk". De beelden vindt hij altijd snel, maar het kaderen kost veel tijd. 137 Musis Zonder titel, Gerard van Soest

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2008 | | pagina 137