Het zingen heeft haar leven
veranderd. "Muziek komt via
jou naar buiten, daarom moet
je vrij zijn en geen barricades
hebben die de muziek
belemmeren", vertelt ze.
Dat klinkt simpel, maar zelf
moest ze heel wat barricades
wegwerken. "Vroeger, ook
toen ik nog tekende op de
academie, was ik erg op mezelf
en naar binnen gekeerd, terwijl
de muziek me vrijer heeft
gemaakt. Van samen muziek
maken word ik heel gelukkig. Of dat nou met Cappella is of
met andere ensembles, zoals met mijn broer".
"Muziek maken is iets ongelooflijk moois. Het is hemels,
muziek maken heeft iets goddelijks. Tegelijkertijd is het een
fysieke aangelegenheid, het lichaam kun je zien als een
klankkast. Het mooie van muziek is juist de verbinding van die
twee". Na de vraag wat dan mooie muziek is, is het even stil
en antwoordt de zangeres: "Dat is moeilijk, maar bij elke fase
in mijn ontwikkeling hoort een stuk. Toen ik bij de
Laurenscantorij voor het eerst de Hohe Messe van Bach zong,
had ik voor het eerst het idee dat ik iets van muziek snapte.
Maar ook toen ik voor het eerst liederen van Schumann zong,
zoals Die Lotusblume, en later ook liederen van Brahms,
realiseerde ik me dat het hier ging om echte muziek. Om het
werk van de groten."
Mieke is nog steeds dankbaar dat ze ooit de overstap van
beeldende kunst naar muziek heeft gemaakt. "Ik leef op mijn
oren" zegt ze, "Maar ook mijn ogen blijven geopend.
Natuurlijk. Bij ons thuis werd niet veel gereisd, ik groeide op in
Rotterdam en buiten de Benelux was ik niet geweest. Des te
meer blijf ik bijzonder vinden om naar bijvoorbeeld naar Tokyo
of New York te vliegen om daar te zingen. Van nature ben ik
gericht om een kleine, vertrouwde omgeving. Mijn werk krijgt
meer en meer een breder nationaal en internationaal karakter.
'Ik heb wel gezongen in Schiedam, bijvoorbeeld als solist in de
Matthaeus Passion met het Toonkunstkoor Schiedam.
En ook heb ik wel eens een inloopconcert gedaan in de Grote
Kerk, ook in juni stond er een gepland, maar dat gaat helaas
niet door.' Ik woon in Schiedam, voel me ook met deze stad
verbonden, maar ben als vocaliste meer gericht op Rotterdam
en Amsterdam. Ik ben trouwens wel in een gezamenlijk
project betrokken met Bas van Houte, de dirigent van onder
andere In Honorem Deï, Nederlands oudste Gregoriaanse koor
dat z'n domicilie hier in de Basiliek heeft. Binnen dit meerjarig
project willen we Schiedams muzikaal talent in kaart brengen.
De repetities voor de opnamen van een cd met muziek van
Telemann zijn in februari zijn gestart. Mooi om naast je
internationale carrière ook op lokaal gebied bezig te kunnen
zijn."
Capella Amsterdam, veelzijdig,spiritueel
Cappella Amsterdam is in 1970 opgericht en heeft zich in
de afgelopen jaren onder artistieke leiding van Daniel Reuss
zowel in oude muziek als in het moderne en hedendaagse
repertoire in Nederland een prominente positie verworven.
Het kamerkoor besteedt bijzondere aandacht aan
Nederlandse componisten. Zo staan regelmatig werken van
Sweelinck en Lassus op het programma en worden
daarnaast moderne, vaak speciaal voor het ensemble
geschreven composities uitgevoerd van onder meer Ton de
Leeuw, Robert Heppener, Peter Schat, Klaas de Vries en
Hans Koolmees en Jan van Vlijmen die in opdracht van
Cappella Amsterdam vier koorwerken schreef.
Cappella Amsterdam werkte en werkt verder mee aan
operaproducties van hedendaagse componisten zoals
Marco Polo van Tan Dun, Hier van Guus Jansen en Friso
Haverkamp en Wet Snow van Jan van de Putte. Maar ook
zingt Capella Amsterdam met het Frans Brüggens Orkest
van de Achttiende Eeuw
Musicerend op het hoogste niveau is Cappella Amsterdam
vrijwel elk jaar te gast op Nederlandse festivals als het
Holland Festival. Het Festival Oude Muziek in utrecht en
het Festival Musica Sacra in Maastricht. Op uitnodiging van
de festivals Settembre Musica, La Folie Journée, Ars Musica
en Berliner Festspiele heeft Cappella Amsterdam concerten
verzorgd in Turijn, Nantes, Lissabon, Tokio, Brussel en
Berlijn.
De lijst van prominente ensembles waarmee Cappella
Amsterdam musiceert is lang en weerspiegelt de
veelzijdigheid en brede interesse van het koor. De namen
lopen uiteen van bijvoorbeeld de MusikFabrik, het
Asko/Schönberg Ensemble en het Ensemble
Intercontemporain tot het Koninklijk Concertgebouworkest
en het Rotterdams Philharmonisch tot het Orchestra of the
Age of Enlightenment en het Orkest van de Achttiende
Eeuw.
Artistiek heeft Mieke van Laren buiten het Schiedamse
project waarin ze samenwerkt met de organist en dirigent
van de St Liduina Basiliek ook via Cappella Amsterdam een
nadere band met de Gregoriaanse koorpraktijk van Bas van
Houte. Steeds op zoek naar verrassing plaatste ook Capella
Amsterdam in 2006 Gregoriaanse muziek op het repertoire
waarover het Parool - zeer onder de indruk van de kwaliteit
van de uitvoering als mening gaf: 'En na het eensgezinde,
eenstemmige gegons van mannenstemmen kwam de ijle
meerstemmigheid van de vrouwenstemmen in Abelards
Dolorum Solatium des te harder aan. Toch moest het
mooiste in dit aan doodsthematiek gewijde programma nog
komen: het Requiem uit 1603 van de Spaanse meester
Tomas Luis de Victoria en het verbijsterende zesstemmige
motet dat de zestiende-eeuwer Nicolas Gombert
componeerde op basis van het eenstemmige Media vita.
In Media vita stelt Nicolas Gombert met zijn
duizelingwekkende polyfone kunst waanzinnige eisen aan
uitvoerders en luisteraars, maar de zangers en zangeressen
van Cappella Amsterdam presteerden in dit hoogtepunt in
de muziek van de renaissance het schier onmogelijke.
Gezellig was het allemaal niet, maar wel van een
bloedstollende schoonheid.
Misschien ooit iets voor Schiedam?
173 Musis