Eenmaal begonnen wist hij van geen ophouden. Ik kan me nog goed herinneren dat we met die film van Schiedam bezig waren. Pauzeren of zelfs maar de tijd nemen om tussendoor iets te eten was er niet bij. Nee...., we hadden licht. Die kans mochten we niet laten lopen. Mistflarden boven de Lange Haven, zo'n beeld trof je voorlopig niet meer, de boten bij Wilton die nog stoom afbliezen, schepen bij tegenlicht, mensen in de deuropening van een distilleerderij; Hij bleef maar doorgaan. En wij maar sjouwen met die loodzware apparatuur en die onhandelbare houten statieven. Vaak was je uren bezig met het opstellen en uitlichten om na een paar shots het hele gedoe weer op te breken om elders aan de slag te gaan. We waren blij als we op zo'n draaidag even een kop koffie bij La Venezia mochten drinken, hoewel dat voor Jan niet nodig was. Die was liever nog even doorgegaan". Voor Jan Schaper maakte het geen verschil onder welke omstandigheden hij aan het werk was en wie hij daarbij voor de lens had. Als vaste filmer voor VARA's Achter het nieuws en documentairemaker voor onder andere de NCRV en de NOS kwam hij op veel verschillende plaatsen in zo mogelijk nog meer verschillende omstandigheden. Dus bleef Jan Schaper gewoon Jan Schaper toen hij de registratie deed van het eerste televisie-interview dat Koningin Juliana de NOS toestond. Christine herinnert zich de opnamen als de dag van gisteren. "Op een gegeven moment had de koningin het wel zo'n beetje gehad met dat gedoe voor de camera. Dus besloot ze tot een kopje thee, waarmee iedereen van harte instemde. Was het niet omdat het filmen knap vermoeiend was onder die warme lampen, dan wel omdat je geen 'nee' zegt tegen de koningin. Zo niet Jan die het licht en de camera- instellingen wilde controleren en zo nog het één en ander te doen had en wiens hoofd - dat zag je - helemaal niet stond naar en gezellig kopje thee. Met als gevolg dat de koningin een kwartiertje later plots in de deuropening van de opnameruimte stond, moederlijk in haar handen klapte en riep 'kom mensen, een beetje opschieten anders is de thee straks koud.' Het intermezzo met Juliana was overigens best gezellig. Zij wilde van alles weten over het maken van een film. En Jan antwoordde. Waarbij hij tevens de kans schoon zag om weer 'ns breed uit te pakken. Hij ried Juliana aan om - met al die adviseurs en ministers om zich heen - toch vooral het boek 'The medium is the message' van Marshall McLuhan te lezen. Dat was Jan. Nooit een saai moment. Nooit een ogenblik van rust. Hoe onbelangrijk of triviaal misschien ook. Jan wist er altijd een verhaal van te maken. En niet zelden met applaus als afloop omdat de mensen het zo mooi vonden wat hij had gezegd". Aanvankelijk begon Christine met de eenvoudigste werkzaamheden: het klaarzetten van het licht. En zorgen dat de kabels goed gelegd waren en het liefst tegen de uiterste wanden van de ruimte. Christine: "Jan zag kans om al filmend overal over te struikelen. Waarbij ik dan de schuld kreeg omdat hij ergens een lamp had gewild." De onhandigheid van Jan zou hem in de vroege jaren zeventig noodlottig worden. Christine: "We waren bezig met het inrichten van de boerderij nabij Schoonhoven om daar al onze activiteiten onder te brengen toen Jan dat ongeluk kreeg. Vanaf acht meter viel hij uit de nok van de schuur op de betonnen vloer. Dat hij het heeft overleefd mag een wonder heten. Hij had een zware schedelbasisfractuur waarbij zich een luchtbel in de hersenpan had gevormd. Plus een gebroken gezicht, verbrijzelde botten, een voet waar niets meer van heel was om maar een paar dingen te noemen. Twee maanden heeft 'ie van niets geweten. En daarna kwam dat hele moeilijke traject van revalideren waarbij hij werkelijk wonderen heeft verricht. Z'n ene voet was volkomen kapot, maar hij moest en hij zou weer op schaatsen staan om te bewijzen dat hij ook die handicap had overwonnen. Verder dan een paar passen kwam hij niet..., hij kon trouwens niet of nauwelijks schaatsen, maar hij leverde het 'm toch maar. Helaas is het alleen met werken nooit meer in orde gekomen. Dat is ook de reden geworden dat wij elkaar gedurende lange tijd uit het oog zijn verloren. Na die val en na een lange periode van revalideren, lukte het niet meer om het filmen weer ter hand te nemen. Ik moest doorgaan. Ooit was ik de jongste geluidsvrouw van Nederland. De jongste was ik als geluidsvrouw van Jan, de oudste als medewerker van heel wat verschillende cameramensen in Hilversum. Maar op een gegeven moment zie je jezelf dan toch als een vrouw van in de vijftig achter een cameraman rennen van net even in de twintig. Op zo'n moment moet je stoppen. Jan had zich intussen helemaal in Schiedam, in het Zakkendragershuisje teruggetrokken. Waar hij nog net de groeiende erkenning voor zijn werk en zijn inzet voor de Brandersbuurt heeft mogen smaken. Hij genoot ervan, al liet'ie dat aan niemand merken. Want zo was het niet." 183 Musis

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2008 | | pagina 183