op het gebied van stadsvernieuwing en stadsuitbreiding
dat de Rijksvoorlichtingsdienst de documentaire graag als
promotiefilm in het buitenland draaide. In 1959 schreef en
fotografeerde Jan Schaper in opdracht van de gemeente
Vlaardingen het fotoboek 'Vlaardingen in kerend tij'.
Hierin toont hij zich - voor het laatst - een vurig pleitbezorger
van de moderne stad. De tentoonstelling in 't Achterom in
Rotterdam vond plaats twee jaar nadat de film 'Vlaardingen
koerst op morgen' gereed was en vier jaar voordat Schaper
door Schiedam werd uitgenodigd om 'ns te komen praten
over 'Schiedam kiest voor het water'. Ondertussen had Jan
Schaper een begin gemaakt met zijn Open Studio, waarin
hij aan jonge enthousiaste mensen zijn acteerlessen gaf op
basis van de in Amerika geformuleerde en door hem dóór-
ontwikkelde principes van natural acting en werkte hij voor
de nog jonge televisie. Daarvoor zou hij in 1964 de beelden
vastleggen van het beruchte concert van de Rolling Stones
waar bij het gehele interieur van de concertzaal van het Kurhaus
in Scheveningen tot puin werd geslagen. Als fotograaf zou Jan
Schaper nooit meer naar voren treden. Wel valt in al zijn films
steeds opnieuw de kwaliteit van de beeldkeuze op. De foto's
in 'Gebeurde in Rotterdam' zijn niet alleen registraties van
individualiteit. Ze ademen onmiskenbaar ook de romantiek
van het vroege existentialisme, en vlijen zich dicht tegen de
fotografie van Nederlands eerste blad voor jonge mensen
Twen, dat onder de bezielende leiding van André van der
Louw en Marijke Zweers de weg in sloeg naar nieuwe vormen
en een nieuwe samenleving.