Met oranje
poedels en
neerstortende
zeppelins de
toekomst
tegemoet
Niet alleen een veelzijdig, maar ook
een duidelijk tentoonstellingsbeleid is
voor een geprivatiseerde toekomst van
het Stedelijk Museum Schiedam van
belang. Het museum is er klaar voor
concludeert Froukje Holtrop op basis van
de tentoonstellingen van de afgelopen twee
jaar en plannen voor morgen.
Of het nou een oranje poedel op zijn achterste benen is in een
video van Cristina Lucas, of een Afrikaans beeld uit de collectie
van Otto Schaap, een neerstortende zeppelin met houtskool
getekend door Raquel Maulwurf, een getekend mannetje op
een spijker in de muur van Claire Harvey of een vrouwtje dat
de wc-bril omlaag doet van Tomas Schats, het is allemaal
tegelijkertijd te zien in het Stedelijk Museum Schiedam. De
programmering van het museum is veelzijdig, dat was al te
zien bij de heropening zo'n twee jaar geleden en dat heeft
het weten te behouden. En dat is maar goed ook, want nu
het museum zelfstandig verder gaat, is het meer dan ooit van
belang een groot aantal bezoekers binnen te halen. Niet alleen
een veelzijdig, maar ook een duidelijk tentoonstellingsbeleid
is daarbij van belang. Wat voor een beeld hebben we van het
museum de afgelopen twee jaar gekregen?
De heropening van het museum in het monumentale
pand aan de Hoogstraat vond plaats met maar liefst drie
tentoonstellingen: Picasso, Klee en Miro, toonde werk
van de klassiek moderne meesters, Maria's Maria's waren
de gekleurde sculpturen die de hedendaagse midcareer
kunstenares Maria Roosen uit haar oeuvre koos en Tomas
Schats, tekeningen en animaties liet de fijne zwarte lijnen
op wit papier zien van de jonge tekenaar, die ook de
bewegwijzering van het museum maakte. Een goede,
veelbelovende start, van alle markten thuis en voor elk wat wils.
In de rij van klassiek moderne schilders (waarbij voor het
gemak de CoBrA-beweging ook wordt gerekend) volgde de
Froukje Holtrop
tentoonstelling in 2007 van schilder, dichter en fotograaf
Lucebert en van tekenaar en schilder Otto Egbers. Dit najaar
viert het museum dat de CoBrA-beweging 60 jaar geleden in
het leven werd geroepen en ziet daarbij kans om één van de
ankers in de collectie weer te tonen. Overigens is de CoBrA-
collectie nu te zien in Baskenland, op uitnodiging van de bank
Caixanova. Maar ook een lang onderbelicht gedeelte van
de collectie is nu in Schiedam te zien in de tentoonstelling
Tegenbeeld. Het zijn sculpturen uit de jaren 1950 en 1960
en tekeningen vanaf de 19e eeuw. De verhuizingen van het
museum en de legaten van Cees van der Geer en de Altena
Boswinkel collectie waren hiertoe de aanzet. De legaten
zorgden er eveneens voor dat het museum tekeningen
aankocht en zelfs een tentoonstelling wijdde aan de
hedendaagse tekenkunst Het Verloren Paradijs.
Het tentoonstellen van gevestigde Nederlandse kunstenaars
zoals Maria's Maria's zette het museum voort met het
werk van Fransje Killaars in de huidige tentoonstelling
Figures. Killaars verwierf de afgelopen jaren faam met haar
bontgekleurde wandkleden en beddenspreien.
Musis 240
t