Veelzeggend is de zin But then a thought got in the way and the one I had did go. Toch zal de bezoeker haar personages niet gauw vergeten, in het zwartwit getekend en door hun tijdloze en karakteristieke houdingen zijn deze tot archetypen verworden. Eerder onthoofdde de Spaanse Unisono kunstenaar Fernando Sanchez Castillo een meer dan levensgroot standbeeld van een dictator en ging ermee aan de haal. In een video die vorig jaar te zien was vernederde hij het hoofd door het achter een auto aan te slepen, een ravijn in te storten, honden er over te laten plassen etc. om af te rekenen met totalitaire regimes waar ter wereld ook. Ook Cristina Lucas (1973), eveneens uit Spanje, neemt een beeld te grazen. In de video Talk hakt ze in op het beeld van Mozes, een kopie van het beeld dat Michelangelo maakte in 1516, dat twee keer zo groot is als de kunstenares zelf. Om er goed bij te kunnen moet ze het beeld beklimmen en om uit te rusten zit ze op zijn knie. Maar wat ze ook doet en het beeld vraagt te spreken, het doet het niet. Mogelijk verbeeldt ze de onuitstaanbare onontkoombaarheid van de kunstgeschiedenis waar elke kunstenaar mee te maken heeft. Want ook in de video You can walk too laat ze honden zien, waaronder de eerder genoemde oranje poedel, die op hun achterste poten lopen, waarmee ze het cliché verbeeldt van vrouwen die met veel moeite hun ambitie volgen. Het is komisch om te zien hoe de honden een hele weg afleggen, de blikken van roddelende buurvrouwen moeten verdragen en die van verbaasd kijkende koeien. En zo stelt Lucas nog meer maatschappelijke onderwerpen aan de orde. Het werk dat het langst boeit is Pantone. Het is eerder vertoond op de Biënnale van Istanboel en aangekocht door het Centre Pompidou. De videoanimatie laat in 41 minuten het ontstaan, de glorie en de neergang van de beschavingen van de wereld zien van 500 voor Christus tot nu. Elke beschaving heeft een eigen kleur, een pantone kleur, een kleur die voldoet aan de universele kleurenovereenkomst. Ontdekkingsreizen, veroveringen, allianties en oorlogen verkleuren de kaart. Naast het mooie kleurenspel levert het toch ook voor de bezoeker verrassende informatie op. Een andere reeks is Kunst uit Huis die werk toonde dat anders niet te zien is, die een ander kader geeft aan kunstwerken en die het belang onderkent van het privé-verzamelaarschap voor de collectie van een museum. Zo zijn kunstwerken getoond uit het bezit van Armando, de Altena Boswinkel collectie en dan nu de collectie van Otto Schaap. Het Stedelijk Museum Schiedam is goed op weg. Het ontsluit zijn eigen collectie, zet haar in een groter verband en toont de collectie in het buitenland. Het museum laat het werk zien van gevestigde Nederlandse kunstenaars, zowel uit Schiedam als daarbuiten, en signaleert tendensen in de hedendaagse kunstwereld, nationaal en internationaal. Door het tonen van privé-verzamelingen bouwt het museum een relatie met verzamelaars op en het houdt daarmee rekening met verwerving van kunstwerken in de toekomst. Het museum verstaat de kunst van het zoeken naar alternatieve geldstromen, zoals de Baskische bank en misschien zelfs wel Europese subsidies. Dus wel mét oranje poedels op hun achterste benen, maar niet als oranje poedels op hun achterste benen. En wel mét een neerstortende zeppelin, maar niet als een neerstortende zeppelin. Merijn Bolink, The early birds, 1994 Celluloid, karton, 21 x 67 x 33 cm collectie Otto Schaap foto Allard Bovenberg, Amsterdam 243 Musis

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2008 | | pagina 243