Een atelier is niet
alleen maar een
werkruimte.
Een artiest moet
zich vrij voelen om
tot een creatieve
inspanning te
komen.
Een omgeving als
een collectief
zoals de
Wes tmolens tra a t
dat was,
kan daartoe
bijdragen
Ook in het werk van Inge van Haastert zijn thema's te
herkennen. In haar schilderijen kwamen naar aanleiding van
de vorige verhuizing veel knopen voor, die samenhang en
verband uitdrukken. In de werken die nu in haar werkruimte
staan, zijn kralenkettingen een terugkerend beeld, maar geen
enkel schilderij is hetzelfde. Naar haar eigen zeggen staan de
kettingen voor een zoeken naar houvast. Gelukkig hangt er
een tegel met Tob nooit' in de ruimte, want er komt weer een
verhuizing naar opnieuw een tijdelijke locatie aan.
Na alle schildersateliers komt de ruimte van kledingkunstenaar
Betty Prins over als een gezellige kledingwinkel. Er staan
enkele paspoppen met kleding, voorbeelden van stukken
voor theaterproducties voor Schat, en stukken die ze heeft
gemaakt met stoffen die ze onlangs heeft kunnen vinden in
een winkeltje in Staphorst. Allerhande kleding ligt opgestapeld
in kasten en hangt aan rekken in het atelier. Op de vide staat
nog een kast met alleen maar verschillende hoeden en petten,
een droom voor ieder die als kind een verkleedkist had. Aan
de muur is nog een omlijsting van de kachel die ooit het lokaal
verwarmde.
Het atelier van Peter Hellemons, die ook al sinds 1987 een
ruimte huurt, wordt door hem op een andere manier gebruikt.
Al enkele jaren legt hij zich toe op de fotografie en gebruikt de
ruimte om het effect van zijn uitvergrotingen te meten. En aan
te voelen 'of het wel of niet klopt'.
Hellemons denkt dat de uitkomst van de gesprekken met
de gemeente voor beide partijen de beste oplossing is, al
is het natuurlijk jammer uit de Westmolenstraat te moeten
vertrekken. "De gemeente heeft het welwillend en positief
opgepakt". Samen met Van Soest, Van Haastert en Van
Leeuwen krijgt hij vervangende ruimte aan de Zalmstraat.
249 Musis
Harr Wiegman
Elisabeth Prins