In het Stedelijk Museum gaat het om de hedendaagse kunst en om niets meer of minder dan de kunst. In het Historisch Museum zijn de geschiedenis van Schiedam en de processen die daarmee verband houden het uitgangspunt. object zien en het museum waarschuwen. Hij zal dat maar één keer doen, als hij niet het gevoel heeft dat hij serieus wordt genomen. Hans Walgenbach vindt daarom dat het voor de helderheid het beste is als kunst- en geschiedenismusea organisatorisch en budgettair gesplitst worden. Het is immers voor één directeur moeilijk om keuzes te maken bij onderwerpen die zover uit elkaar liggen. Dat gevaar ligt zeker op de loer als het grote kunstmuseum verzelfstandigd is en de directie de budgettaire vrijheid heeft om voorrang aan de kunst te geven. Natuurlijk hoeft de man of vrouw die de leiding van een nieuw historisch museum krijgt, niet in de stad te zijn opgegroeid en ermee te zijn vergroeid, zoals Hans Walgenbach zelf. Als hij na de oorlog met lijn 15 van zijn ouderlijk huis aan de Kruiskade naar zijn grootouders in Crooswijk ging, reed de tram over het Weena. Daar stond toen nog de Amman Stichting voor het onderwijs aan doofstommen, maar verder waren er alleen nog maar kuilen. Aan de Coolsingel stonden noodwinkels voor de ruïnes en ook verder was de binnenstad een kale vlakte met eenzaam het Stadhuis en het Postkantoor aan de Coolsingel en de restanten van de Laurenskerk als tijdelijk symbool voor de verwoestingen. Zulke beelden heeft hij zijn hele leven met zich meegedragen. Hij is vergroeid met de stad en heeft die zien opbloeien, niet altijd naar zijn zin, maar wel herkenbaar en begrijpelijk. Dat helpt hem als directeur van het Historisch Museum Het Schielandhuis en de Dubbelde Palmboom. Zo'n voorgeschiedenis kun je niet van iedere directeur van een historisch museum verwachten, maar zo iemand moet wel voortdurend en actief nieuwsgierig zijn naar wat ooit met de stad is gebeurd, en naar wat nu met de stad gebeurt. Dan komen de liefde voor en het begrijpen van die stad vanzelf, en dat ziet de bezoeker dan terug in het museum. In het geval van Schiedam in een autonoom historisch museum, dat geheel is losgemaakt van het 'schitterend gerestaureerde en voorbeeldig functionerende' Stedelijk Museum. Binding met de stad is wel een eerste vereiste. Volgens Hans Walgenbach kan dat voor iemand die met de geschiedenis van Schiedam te maken krijgt, niet moeilijk zijn. Die stad heeft een boeiende tegendraadse geschiedenis, en het is een geweldige uitdaging die met voorwerpen te vertellen aan ieder die het maar wil horen en zien. 303 Musis

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2008 | | pagina 303