Tentoonstellingsproject in de Korenbeurs, foto Jan van der Ploeg Daarbij denk ik aan de geschiedenis van de molens, en de reductie van 17 tot 6 in verband met de terugval in de jeneverindustrie. De geschiedenis van Schiedam kan ook bekende persoonlijk heden omvatten. Daarbij kun je denken aan Burgemeesters maar ook aan iemand als MCM de Groot, spiritushandelaar, maar ook oprichter van Drukkerij de Eendracht en voorzitter van de Vereniging voor Volkshuisvesting. Als bijzondere figuur herinner ik mij ook majoor Visser die dicht bij ons op de Korte Haven woonde en bekend was als de man van de Karakorum- expeditie. Ook de jeneverindustrie kan een thema vormen naast al hetgeen daarover in het Jenevermuseum valt te vinden. Ik denk dan aan de Distillateursbond met zijn prachtige vergaderzaal op de Lange Haven en de geschiedenis van bekende distillateursfamilies. Het zijn maar enkele voorbeelden van wat het Historisch Museum zou kunnen bevatten. De grote vraag is echter waar dat museum te vestigen zou zijn. Daarvoor komt mijns inziens een samenvoeging met het Jenevermuseum niet in aanmerking. In dat museum is geen ruimte. Het Historisch Museum verlangt een eigen gebouw en een eigen directeur. Gedacht werd aan uitbreiding van het Jenevermuseum tot aan de Hoogstraat met ingang van het Historisch Museum aan de Hoogstraat en ingang van Jenevermuseum aan de Lange Haven. Maar dat komt nu te vervallen gezien de plannen voor de vestiging van een hotel in de Havenkerk en een congrescentrum met café op loopafstand in Monopole. Als plaats van de vestiging voor een Historisch Museum blijft alleen de Korenbeurs over welke daarvoor mijns inziens zondermeer ook het meest geschikt lijkt, een Historisch Museum in een historisch gebouw. Op de begane grond kunnen tentoonstellingen worden gehouden op de grote binnenruimte onder het glazen dak. Voor de thema's komen de kabinetten links en rechts daarvan in aanmerking. Ook die thema's kunnen wisselen. Daarbij valt, naast wat ik al noemde, ook te denken aan de geschiedenis van onze muziekgezelschappen zoals Orpheus en Ambrosius, maar ook aan sport, Hermes DVS aan de Damlaan en SVV in de Gorzen. Wanneer men aan thema's denkt komen telkens andere onderwerpen bij mij op zoals de ontwikkeling van onze parken vanaf de Plantage van Zocher, één van de oudste zoal niet de oudste in ons land, tot het Julianapark van Dominicus in de dertiger jaren en het Beatrixpark als derde. Het is maar een schets over wat het Historisch Museum in de Korenbeurs zou kunnen gebeuren. Terecht zegt Hans van der Sloot aan het eind van zijn artikel dat men niet moet beginnen over de plaats van vestiging. Vandaar mijn schets van wat een Historisch Museum voor Schiedam zou kunnen betekenen. Op de begane grond kan ik mij aan de achterzijde een leestafel voorstellen over wat in Schiedam aan de gang is. De historie laat zich heel wel verbinden met actuele ontwikkelingen. Ik denk dan op de leestafel aan publicaties van de gemeente over de plannen tot nieuwbouw in de stad zoals op de BKlaan na afbraak van het oude ziekenhuis, alsmede aan de vervanging van hetgeen op onze mooie begraafplaats Beukenhof als gebouw staat. Met tekeningen aan de wand kan de burgerij op de hoogte worden gehouden van wat zich verder in de stad ontwikkelt. Mij staat dus een Historisch Museum nieuwe stijl voor ogen waarin geschiedenis wordt verbonden met het heden. Op museaal terrein niets nieuws. Het Rijksmuseum in Amsterdam is daartoe dit jaar ook over gegaan door zich naast de prachtige verzameling oude kunst ook op het terrein van eigentijdse kunst te begeven. Een nieuwe directeur van eigentijdse kunst is met ingang van 1 september al in functie. Is de Korenbeurs echter nog beschikbaar? Daarbij denk ik aan de vastgelopen onderhandelingen met Jan des Bouvrie. Ik ken hem niet, maar kan mij wel zijn teleurstelling voorstellen over het mislukken van zijn op zich aantrekkelijke plannen voor de verkoop van meubel/design. Dat was wel puur zakelijk maar had tevens met 'design' een museaal tintje. Design vormt vandaag de dag mede een onderwerp voor musea zoals bij Boijmans van Beuningen valt te zien. Ik kan mij zelfs voorstellen dat hij zou worden ingeschakeld voor wat betreft de binnen inrichting van het Historisch Museum, entree met garderobe, vitrines en meubilair. Als onderhandelingen zijn vastgelopen wordt vandaag den dag in vele gevallen een derde ingeschakeld om te trachten tot een vergelijk te komen. Mediation, door een daarin getrainde derde, kan een oplossing brengen. Mediation is strikt vertrouwelijk. Op wat daarin is gezegd of voorgesteld kan later geen beroep worden gedaan. In daarvoor geschikte gevallen verwijst de rechter, zoals de Rechtbank in Rotterdam, partijen allereerst naar mediation. Naar mijn mening dient alles in het werk gesteld te worden om te voorkomen dat de Korenbeurs als vestigingsplaats voor het Historisch Museum verloren gaat. Op loopafstand van elkaar komen er dan drie musea, elk met een eigen directie. Een situatie welke te vergelijken valt met het 'Museum viertel' in Rotterdam: Boijmans van Beuningen, Chabot, Architectuur Instituut en Kunsthal. Schiedam zet zich daarmee naast de Molens ook als museumstad op de kaart. En tenslotte: Zojuist werd voor de Korenbeurs een ander plan gepubliceerd. Er zou een restaurant in komen met vergaderzalen en kantoren boven. In plaats van het museum op loopafstand van Stedelijk Museum en Jenevermuseum zou er dus een restaurant in worden gevestigd in de directe nabijheid van Hosman Frères en Lepels. Voor de Korenbeurs moeten we wachten of het plan Havenkerk/Monopole dan wel dit nieuwe plan wordt gerealiseerd. Indertijd toen het plan werd geopperd om in de Monopole een gokpaleis te vestigen is dat ook niet doorgegaan. Musis 310

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2008 | | pagina 310