De vloedpalen van Leen Droppert, foto Jan van der Ploeg De inscriptie van één van deze stenen (het monumentje is tegenwoordig ingemetseld in café De Lijndraaijer aan de Baanstraat) nam Droppert over op zijn vloedpalen, waarbij hij de horizontale streep die de bereikte waterhoogte aangaf verving door een zilverkleurige golf, uitgevoerd in roestvrij staal. Het kunstwerk is Dropperts inzending op een openbare inschrijving van de stichting Mareado in het kader van het project Kunst in de Wijk. In 2007 viel voor dit project de keuze op de Vettenoordsepolder. De stichting was direct enthousiast over Dropperts voorstel, maar moest, omdat de uitvoeringskosten de begroting ver te boven gingen, wel eerst op zoek naar extra fondsen. Die werden dankzij de inspanningen van Mareado- voorzitter Kees van der Windt bijeengebracht door het Fonds Schiedam Vlaardingen en Waterweg Wonen. Pas daarna kon ambachtelijk meubelmaker Martin Koene - gevestigd in de Vettenoordsepolder - aan de slag om de palen te vervaardigen van zeewater bestendig tropisch hardhout en die te voorzien van de door Droppert ontworpen inscripties. Vorige maand gingen de palen de grond in. Met klaterende regenbuien zorgden de weergoden voor een bijpassend sfeertje. Het werk is Dropperts bescheiden bijdrage aan het wereldwijde debat over klimaatveranderingen. Hij heeft bedongen dat er middels een educatief project met een website en lespakketten op de scholen aandacht aan zijn project wordt besteed. Want al gaat het woord 'waarschuwing' hem net te ver, hij probeert wel te bereiken dat de bewoners van de polder beseffen dat de nabijheid van het water een permanent risico met zich meebrengt. "We moeten alert blijven voor het gevaar," aldus de kunstenaar. Het is puur toeval dat de presentatie van Dropperts werk plaatsvond in dezelfde week dat de landelijk opererende commisie-Veerman zijn plannen ontvouwde voor dijkverzwaringen en kustverbredingen om het wassende water de komende eeuw buiten de deur te houden. Het is een samenloop van omstandigheden die aantoont dat ook op hoger niveau het besef is herleefd dat het water een niet te onderschatten vijand is. Droppert twijfelt niet aan de noodzaak van de miljarden euro's kostende ingrepen die de commissie heeft voorgesteld. Hij is er van overtuigd dat de stijgende zeespiegel en de in frequentie en intensiteit toenemende hoosbuien een serieuze bedreiging vormen voor grote delen van Nederland. "Nu maatregelen nemen om die dreiging het hoofd te bieden getuigt van realiteitszin," vindt hij. De vloedpalen in de Vlaardingse polder omschrijft hij mede als 'een geschiedenislesje'. Met als strekking dat rampen vaak ergere vormen aannemen dan de somberste scenario's hebben voorspeld. "De voorziene verhoging van de zeespiegel met 1.30 meter zou best wel eens veel hoger uit kunnen vallen," waarschuwt Droppert. "Ik lig daar niet wakker van, maar ik vind wel dat we verder moeten kijken dan onze neus lang is. De natuur heeft geen mededogen met ons." Het verschijnsel klimaatverandering houdt hem al langer bezig. "Het aardige is dat ik een vergelijkbaar project ook al in 1996 heb bedacht. Ik was het glad vergeten, totdat ik de advertentie van Mareado las. In een oud schetsboekje vond ik het ontwerp terug. Het zag er nagenoeg eender uit, alleen wilde ik toen niet gebruik maken van palen, maar van plastic buizen gevuld met water." Het idee werd hem niet enkel ingegeven door de stroom nieuwsberichten over klimaatverandering. In zijn eigen geheugen liggen tal van herinneringen aan wateroverlast opgeslagen. Hij weet nog goed dat zijn ouderlijk huis aan de Weteringstraat in de jaren dertig en veertig bij hoosbuien geregeld onder water liep. 321 Musis

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2008 | | pagina 321