Constant in het atelier
Constant, Sans abri, 1998, olieverf op linnen, 167 x 161 cm,
langdurig bruikleen Trudy Nieuwenhuys - van der Horst
Het Stedelijk Museum Schiedam heeft
een omvangrijk langdurig bruikleen
ontvangen van 52 werken uit de
nalatenschap van Constant (Amsterdam
1920 - 2005 Amsterdam). Deze bruikleen
omvat zeventien schilderijen en zes
ruimtelijke constructies uit de jaren
1952 - 1958 en vijfentwintig schilderijen
alsmede vier werken op papier uit de
periode 1971 - 2005. Alle werken zijn
afkomstig uit het Amsterdamse atelier
waar Constant vanaf 1964 werkte en dat
begin dit jaar met hulp van het Stedelijk
Museum Schiedam is ontruimd. Deze
unieke collectie is voor het eerst te zien
op de tentoonstelling 'Constant in het
atelier' die op 14 december 2008 voor
het publiek wordt geopend. Tevens wordt
dan het boek Constant - De late periode.
Tegen de stroom in naar essentie.
Une peinture nouvelle gepresenteerd.
'Constant - De late periode' is samen
gesteld en geschreven door kunsthistoricus
Trudy Nieuwenhuys - van der Horst,
Constants laatste echtgenote. Constant
(A. Nieuwenhuys) is één van de
belangrijkste Nederlandse kunstenaars uit
de tweede helft van de twintigste eeuw.
Zijn oeuvre omspant een periode van
meer dan vijfenzestig jaar en is veelzijdig
in verschijningsvorm en samenhangend
in artistieke en intellectuele zin. Zijn werk
wordt internationaal zeer gewaardeerd
en gezien als een belangrijke bijdrage
aan de ontwikkeling van de naoorlogse
beeldende kunst, architectuur en
stedenbouw in Europa. Hij is met zijn
schilderijen, werken op papier en
ruimtelijk werk vertegenwoordigd in
musea voor moderne kunst van over
de hele wereld. In de Tate Modern in
Londen, het Musée Nationale d'Art
Moderne Centre Georges Pompidou
in Parijs en de Neue Nationalgalerie
in Berlijn is zijn werk regelmatig in de
presentatie van de eigen collectie te zien.
In 1948 neemt Constant samen met
Karei Appel en Corneille het voortouw
tot de oprichting van de Experimentele
Groep in Holland. Hij staat daarmee
ook aan de wieg van de internationale
CoBrA-beweging (1948-1951) waarin
Nederlandse, Belgische en Deense
'experimentelen' samenwerken.
Als een van de voornaamste theoretici
van CoBrA, behoren zijn geëngageerde,
door Marx geïnspireerde teksten inmiddels
tot de klassieke kunsttheoretische
geschriften uit deze periode. Als secretaris
van de Experimentele Groep haalt
Constant Willem Sandberg, directeur van
het Stedelijk Museum Amsterdam, eind
1948 over om het museum beschikbaar
te stellen voor een grote internationale
CoBrA-tentoonstelling, die in 1949
uiteindelijk veel stof deed opwaaien.
De schilderijen uit de jaren vijftig behoren
tot het minst bekende deel van Constants
oeuvre.
Musis 348