351 Musis Constant in zijn atelier, April 2001, Foto: Paul Geerling en gevestigde opvattingen en met een scherp oog voor schrijnende maatschappelijke kwesties. Hoewel hij met regelmaat zijn persoonlijke leven en zijn liefde voor muziek en dieren tot onderwerp van zijn schilderijen maakt, is ook de actualiteit vaak de aanleiding voor een pregnant beeld. Voorbeelden uit het bruikleen zijn Rwanda (1994) of Les expulsés (1999), dat de door de oorlog verdreven Kosovaren op hun massale uittocht naar Albanië toont. Ook het schilderij L'exécution (1982) berust op een dramatische gebeurtenis: de moord op de IKON-journalist Koos Koster en drie Nederlandse collega's die op 17 maart 1982 in een hinderlaag van het Salvadoraanse leger liepen. Een hoogtepunt is L'insurrection/De Opstand (1985) dat een universele verbeelding is van een opstand waar ook ter wereld. Een vooruitspringend werk uit het lang durig bruikleen is het zelfportret uit 1991 met een belangrijke verandering in 1994. Trudy van der Horst schrijft hierover in het boek dat bij de tentoonstelling gepresenteerd wordt. Bijzonder in de schilderijen van Constant zijn zijn zelfportretten. Zijn eerste dateert van 1942 en tussen 1974 en 1999 schildert Constant er vijf. Uit de vergelijking van deze portretten en met name de verandering in het portret van 1991 blijkt de ontwikkeling van Constant's colorisme in het bijzonder. In dit zelfportret verandert hij de kleuren zo dat de ruimte puur door kleur wordt vormgegeven. Hij lijkt, door de onmetelijke ruimte achter zijn rechts in het doek geplaatste - frontaal naar de beschouwer gerichte - positie, zo het doek uit te lopen. Typerend voor Constant is de wijze waarop hij zijn pensee] hanteert: helemaal aan het einde. Op die manier oefent hij "zo weinig mogelijk druk op de haren uit en laat hij het 'handschrift' de grootst mogelijke vrijheid". Deze penseelvoering blijkt overeen te komen met Delacroix: Constant schrijft in 1988 "dat Delacroix de penseelvoering vergelijkt met de stokvoering van een violist". Stedelijk Museum, Hoogstraat 112, Schiedam: Constant in het atelier, 14 december 2008 tot en met 22 maart 2009

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2008 | | pagina 351