353 Musis
Piet Sanders, foto Jan van der Ploeg
Hun werken zijn zeer expressief en
fantasierijk. De oprichting van de groep
vond min of meer tegelijkertijd plaats
met het ontstaan van het Stedelijk
Museum Schiedam als museum voor
hedendaagse kunst. CoBrA bestond
officieel maar drie jaar, maar na
die korte periode werkten de leden
individueel in de sfeer van CoBrA door.
Het museum heeft in de decennia
daarna, met name in de jaren vijftig,
veel werken van de kunstenaars voor
de collectie kunnen aankopen. Het
vieren van de verjaardag van CoBrA
is daarmee een beetje het vieren van
een eigen verjaardag als museum voor
hedendaagse kunst.
Speciale aandacht in de huidige
tentoonstelling besteedt het museum
aan de particuliere verzamelaars. Niet
alleen wordt de CoBrA-collectie van
het museum aangevuld met bruiklenen
van een groot aantal particuliere
verzamelaars, maar voor het eerst
worden ook de namen genoemd van
de verzamelaars, die een belangrijke
bijdrage hebben geleverd aan de CoBrA-
collectie van het museum zelf. Het
driemanschap van jurist Piet Sanders,
drukker Goos Verweij en onderwijzer
Steef de Vries kan gezien worden als
de drijvende kracht achter de collectie.
De drie waren ten tijde van de museale
keuze voor hedendaagse kunst zelf
al jaren actieve verzamelaars en
leden van prominente organisaties als
galerie Le Canard in Amsterdam en De
Venstergroep in Rotterdam. Zij kenden
de Nederlandse en de internationale
kunstwereld goed, kenden kunstenaars
en museumdirecteuren persoonlijk. Ook
later hebben zij zich als voorzitter van
de Vereniging van Vrienden of als lid
van de museumcommissie hard gemaakt
voor de aankoop van het werk van de
CoBrA-Ieden.
Voor het toekomstige Stedelijk Museum
Schiedam werd eind jaren '40 een
commissie in het leven geroepen met
de toenmalige directeuren van het
Haags Gemeentemuseum, Boijmans
Van Beuningen, het Museum voor Land
en Volkenkunde en Maritiem Museum
Rotterdam. De eerste directeur van het
Stedelijk Museum Schiedam werd Daan
Schwagermann, kunstschilder en zoon
van de eerste custos van het Stedelijk
Museum Schwagermann sr.,
die een eerste begin had gemaakt met de
aankoop van het werk van nog levende
kunstenaars.
Schwagermann junior wilde al vroeg
werk kopen van de leden van de
Experimentele Groep in Holland,
zoals de Nederlandse tak van CoBrA
in Nederland heette. De toenmalige
museumcommissie had echter veel
moeite met het werk dat Schwagermann
uit het atelier van Eugène Brands wilde
aankopen. Brands kwam hem - en de
museumcommissie - tegemoet en nam
genoegen met slechts 100 gulden voor
Victory Borfimah uit 1949. Dat was het
eerste werk van de collectie, die zou
uitgroeien tot een van de belangrijkste
CoBrA-collecties van de wereld. Dat
verklaart, waarom het schilderij als
eerste op de tentoonstelling hangt.
Het werk de Slaapwandelende Haan van
Jan Nieuwenhuis, de broer van Constant,
hing op de slaapkamer van Goos Verweij.
Toen hij trouwde met de toenmalige
wethouder van Cultuur legde hij zijn
functie als lid van de museumcommissie
neer en schonk het werk aan het
museum. En zo zijn er veel werken op de
tentoonstelling met een verhaal.