381 Ei
Musis 366
Hal van de woning van de familie Horn, architect Piet Sanders
Schiedam is een werkstad met alle voor- maar ook alle
nadelen van dien in het stadsbeeld. De bebouwing van
de havens is voornaam, maar doorspekt met industriële
gebouwen en nergens van die rijkdom die zich in andere
oude Hollandse steden, zoals Delft of Dordrecht, zo graag
op de voorgrond plaatst. Maar juist dat evenwicht tussen de
voorname bouwwerken en de eenvoudige branderijgevels
uit dezelfde tijd maakt de stad zo boeiend. Plus natuurlijk de
afwisseling tussen bijvoorbeeld de uitgesproken welstand in de
villawijken rond de Stadhouderslaan, Willem de Zwijgerlaan
en Prins Bernhardlaan en de pal daarachter gelegen Gorzen,
in alle opzichten een volksbuurt. Ooit moest de Gorzen een
arbeiderswijk worden die geheel Nederland ten voorbeeld
moest strekken.
De woonblokken niet hoger dan één verdieping, afgewisseld
met leuke, licht gebogen straten waarvoor de architect zich
liet inspireren door het middeleeuwse Brugge. Ook voor
de architectuurliefhebber valt hier nog het één en ander te
beleven, al dient hij het moois dan wel in de beperking te zien
van de volkswoningbouw in de termen van de Delftse school.
De stijl waarin in Rotterdam Spangen en Tuindorp Vreewijk
werden gebouwd en onder aan de Rotterdamsedijk - toen nog
Schiedams grondgebied - J.P. Oud zijn Witte Dorp bouwde.
De schoonheid van plekjes als deze, maken dat Schiedam,
ook in de meest volkse wijken zoveel verrassingen in petto
heeft. Het onvermoede en het kleurrijke, zomaar achter een
poortdeur of tussen de huizen. Zelfs in een nieuwbouwgebied
in het oude centrum, waar ineens ruimte is gevonden voor een
gezamenlijk binnenterreintje, trappen en poortjes.
Is Schiedam een mooie stad. Voorzeker, is de conclusie van
Schiedam. Kleurrijk, verrassend. Bezien vanuit de parken of
vanuit de meest recente nieuwbouw, zoals het geheel op de
wisselwerking van kleuren gebaseerde Svea-parken en het
prestigieuze bedrijvenpark Vijfsluizen, is Schiedam een mooie
stad, zo laat Adri Reijnhout zien.
Anders dan Seizoenen van Kethel, waarmee Adri Reijnhout
als fotoauteur 'debuteerde', koos Uitgeverij Artemis ervoor om
de nadruk volledig op de foto's te leggen. De bijschriften zijn
opzettelijk sober gehouden, de 'richting' en fotovolgorde wordt
bepaald door de loop vanaf de buitenwijken naar het centrum
toe.
Bovendien is gekozen voor een ander en aanzienlijk groter
formaat en een vormgeving waarbij het merendeel van de
foto's bladvullend is afgedrukt. Dit maakt dat Schiedam.
Kleurrijk, verrassend behalve een uitvoerige, fotodocumentaire
over het Schiedamse stadsbeeld van vandaag de dag, tevens
een uiterst representatieve uitgave is.
Een bijzonder boek.
Svea-parken