Hans van der Sloot, mediatycoon zonder kapsones Peter de Lange Hij slaat geen bal, maar kon het tennisgevoel perfect onder woorden brengen. Zijn fictieve personage de kunstcritica Bettine Schade van Westrum waarvoor hij school, maatschappelijke status, huwelijk en werkkring in Brussel uit zijn duim zoog, kwam sommigen zo levensecht voor, dat ze beweerden bij haar in de klas te hebben gezeten. Het reclametalent van Hans van der Sloot is onloochenbaar. Hij werkte tussen 1970 en 1990 als tekstschrijver voor tal van prominente reclamebureaus. Toch wogen journalistiek en geschiedenis hem altijd zwaarder. In het begin van de jaren '90 zette hij het commercieel schrijven definitief aan de kant, zegt Van der Sloot daags na zijn 65e verjaardag. Deze keuze zal te maken hebben met de tijd waarin hij opgroeide, met het maatschappelijk bewustzijn dat hem werd bijgebracht en activiteit in de kringen van provo's, krakers en kabouters. En door zijn ouders, die overtuigd communist waren. "Tot op de barricaden!" Dat waren de laatste woorden van zijn moeder. Maar Hans van der Sloot is geen straatvechter. Hij houdt te veel van mensen. Als hij ze te lijf moet gaan, doet hij dat liever met woorden. Gedrukte woorden. Het medium waarin hij die woorden gebruikt kan variëren. Krant, tijdschrift, boek - maar het liefst van alle toch het tijdschrift. Het was waarschijnlijk om die reden dat de historicus Han van der Horst hem tijdens de viering van het tienjarig bestaan van Musis 'de laatste mediatycoon van Schiedam' noemde. Een leuk compliment. Maar het klopt alleen in de zin dat Van der Sloot een gedreven journalist en verwoed bladenmaker is. Want bij een tycoon stel je je een goed geklede bink voor, een zakenman met een dure auto en een huis van Hollywoodse afmetingen. En dat deel van het signalement past helemaal niet bij de volksjongen die Hans van der Sloot is. Op de dag dat hij AOW-gerechtigd werd ontving hij van Musis 378

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2008 | | pagina 378