De vaste klanten van De Ster, circa 1950 Hij riep zijn vrouw, en samen hebben ze de dames en heren voorzien van alles wat die wensten. Volgens de krant verdiende Jan Janse een stedelijke onderscheiding, 'omdat hij Schiedam een stuk vooruitgeschoven heeft op het gebied van de kunst'. Er waren ook nog Schiedammers in de zaak en een leraar van de Academie in Rotterdam, maar tot verbazing van de journalist, niemand van de Schiedamse kunstenaarsgroep S 45. Toen kunstcriticus en -verzamelaar Cees van der Geer in 1965 verderop aan de Buitenhavenweg zijn Galerie Punt 4 had geopend, kwamen ook de kunstenaars die daar openingen bezochten of exposeerden graag naar het café van Jan Janse dat daarmee in de jaren 1950 en '60 een echt kunstenaarscafé was. S 45 Van die Schiedamse kunstenaarsgroep was nota bene dochter Ria van de waard van De Ster het eerste vrouwelijke lid. S 45 was in 1945 opgericht om de bestaansmogelijkheden van de beeldende kunstenaars te bevorderen door samen te exposeren. Tot de leden van het eerste uur hoorden Jaap de Raat, Herman Sey, Albert Slot, Kees van Haasteren, Herman Paradies, Jan Wiegman, Goof Smit, Piet van Stuivenberg en Frits Henderickx. Ria Janse kwam min of meer toevallig in de kunst terecht. Ze ging naar de Catharinaschool in de Westmolenstraat, een katholieke school van de zusters dominicanessen, die in 1989 is gesloten, waarna kunstenaars er hun intrek namen. Daarna ging ze naar de openbare Rijks HBS, een schok voor de zusters die nog een novene voor haar hebben gedaan. Ria was een gewoon meisje uit een gewoon middenstandsgezin, en dus ging ze na de HBS naar Schoevers en op kantoor werken. Eén ding wist ze al snel zeker, dat wilde ze niet tot haar 65ste doen. Omdat ze graag tekende, ging ze op tekenles bij 'juffrouw' Corrie Joppe aan de Oostsingel die voor de oorlog les gaf voor f 2,50 per avond, inclusief thee en koekjes. Ria d'r leven heeft veel toevalligheden gekend, want daar tekende ook Theresia (Theet) van der Pant die - veel later en mede op instigatie van Ria - het prachtige beeld van Vrouwe Aleida zou maken dat sinds 1998 bij de ruïne van het Huis te Riviere staat. Toen Corrie Joppe lerares werd aan de academie in Rotterdam, nam ze Ria mee. Ze werd in de oorlog ingeschreven, maar kon pas in 1945 met haar opleiding beginnen, en werd toen ook in Schiedam meteen gevraagd als lid van S 45. Ria Janse volgde de dagopleiding decoratieve nijverheid, de veelzijdigste die de academie toen kende. Ze leerde tapijten ontwerpen, glas-in-lood maken, pottenbakken, en natuurlijk tekenen en schilderen. Kortom, wat tegenwoordig met een mooi Nederlands woord design heet. Ze koos hiervoor, omdat iedere vorm van - toegepaste - kunst haar fascineerde. Dit was de ideale basis voor haar latere werk in Museum Boijmans van Beuningen, maar dat kon ze toen nog niet weten. Ria woonde nog thuis en had een eigen kamer in de dakkapel van De Ster, geen atelier maar gewoon een kamer waar ze in alle rust kon tekenen en ontwerpen. Eén van haar eerste werken was een litho voor de trouwerij van een vriendin, waarvoor ze het Hooglied gebruikte. Ze tekende thuis op een steen en nam die mee naar de academie waar ze de litho kon afdrukken. Tijdens haar opleiding kreeg ze een wonderlijk verzoek. Conservator Daan Schwagermann had iemand op bezoek gehad met een oude en smerige koperen plaat in een krant verpakt. Ria weet het nog als de dag van gisteren. Schwagermann zei: 'jij zit op die etsklas in Rotterdam, kun je hier wat mee?' Ze is toen zes weken bezig geweest om de plaat schoon te maken. Toen hij weer inkt pakte, bleek dat het de koperen plaat van de kaart van Jacques de Gheyn uit 1598 was. Ze heeft afdrukken gemaakt voor de belangrijkste donateurs van het museum, en daarna begon de plaat aan een triomfantelijke loopbaan als bron voor de topografische geschiedenis van Schiedam. Ria slaagde in 1949. Haar loopbaan als actieve kunstenaar heeft niet lang geduurd. Musis 390

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2008 | | pagina 390