Panorama Schiedam Panorama Schiedam, Albertina Wenen. Met enig inlevingsvermogen hoor je de kieviten en grutto's tjilpen en kwetteren. De weidse aanblik van de stad Schiedam, temidden van het poldergebied en met de Maas verbonden door de (Buiten) Haven valt haast niet te rijmen met wat het ruim 350 jaar later zou worden. De kunstenaar, Bonaventura Peeters II (1614-1652), zal dichtbij de Maaskant gezeten de toenmalige haringstad hebben getekend. De bocht in de haven versterkt de ruimtelijke werking, terwijl een aantal schepen zo de aquarel uit lijken te gaan varen. Peeters, als Zuid- Nederlander actief als schilder van landschappen en marines, moet zijn positie bewust hebben gekozen. De belangrijkste gebouwen zijn vereeuwigd. Binnen de vesten vinden we de Grote of Sint-janskerk, het stadhuis, de West- en Zuidmolen, de Hoofd- en Rotterdamse poort en (vermoedelijk) het Gasthuis, terwijl aan de oostzijde van de stad de ruïne van het Huis te Riviere ligt. In zuidelijke richting, rivierwaarts, vaart met bollende zeilen een schip van de stad af. Met zijn razeilen zal het een buis zijn, op weg naar de Noordzee en de haringgronden. Tot ver in de 18e eeuw was de haringvisserij een hoofdnering van wat zich nu 'jeneverstad' noemt. Het panorama, te dateren ergens tussen 1640 en 1650, kent een navolger in de afbeelding van Schiedam op de bekende 'Postkaart' van Jacob Quack uit 1665. Deze gravure geeft een vergelijkbaar beeld, vanuit een iets westelijker standpunt. In essentie is het beeld hetzelfde, maar dan in zwart-wit. Peeters aquarel, uit de collectie van het Albertina in Wenen staat hiermee aan het begin van een reeks panorama's die tot in de 20ste eeuw van Schiedam gemaakt werden. 15 Musis

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2009 | | pagina 15