weinig geld. Het werd een eerbetoon
aan de Rotterdamse hiphoppers van
het eerste uur en het was de eerste film
over hiphop in Nederland überhaupt.
Sindsdien wordt Redman beschouwd
als de godfather van de Rotterdamse
hiphop. Niet alleen door de film, maar
ook als organisator van feesten, het
maken van muziek, het rappen en het
uitgeven van platen, daarmee zit hij
midden in de scene.
Maar net als Wiegman is ook
Redman van vele markten thuis. Hij is
geluidskunstenaar en met zijn muziek
treedt hij op in Moskou, Tel Aviv, New
York en Barcelona. Hij speelt niet zozeer
een muziekinstrument, maar maakt
vooral muziek door fragmenten te
samplen. Zo heeft hij met zijn Drum-
'n-bassproject 'Deformer', onlangs
een nummer opgenomen met de
Amerikaanse Rapiconen Public Enemy.
Hij is dus filmer, maar ook regisseerde
hij het programma Villa Achterbuurt
van de VPRO, waarin kinderen met
eenvoudige middelen leuke dingen
kunnen maken en doen. De filmwereld
sprak hem als kind al tot de verbeelding.
Op zijn elfde wilde hij al special effect
maker worden. In Nederland is daar
geen opleiding voor, maar bij zijn vader
in het atelier waren zoveel materialen
en gereedschap voor handen dat hij
zelf leerde om nepwonden te maken.
Later werkte hij jarenlang bij het special
effects-bedrijf Atelier Sjoerd Didden
en droeg bij aan een groot aantal
producties, zoals Jezus is een Palestijn,
The Delivery en Who am I.
Mike Redman
Foto: Maud van Velthoven
Redman maakt een
rondgang door het
atelier en filmt zijn vader
schetsend in een stoel,
maar ook lopend langs
de kade, turend in de
verte aan de Maasoever.
We zien een man in
gedachten, tegelijkertijd
met het komen en gaan
van het water, het getij.
Een onrustige meeuw,
maar ook een elegante
zelfbeheerste zwaan, als
ware het verschillende
hoedanigheden van de
kunstenaar.
Hij nam maskers af van beroemde
acteurs als Jackie Chan en Halina
Reijn om ze te voorzien van een
gewond gezicht. Redman maakte ook
ontwerpen zoals de driedimensionale
poppetjes Whizzy en Whoppy voor een
animatiefilm en levensechte beelden
voor het Maritiem Museum in Rotterdam
en het Openluchtmuseum in Arnhem.
De nazaten van de snoepfabrikant Cor
Jatnin hebben het artistieke van de
andere kant gekregen. De grootvader
van Diet, Gerard Wiegman was de eerste
schilder in de familie en ook vader
Theo (Doop) was schilder. Diet groeide
op in een groot en niet zo bemiddeld
kunstenaarsgezin, waar zelfredzaamheid
en gastvrijheid het motto was. Diet
leerde dat je niet op mensen neer moet
kijken, maar ook niet tegen ze op te
kijken, hij genoot een grote vrijheid en
alles kon, als je er een ander maar geen
last mee bezorgde. Deze waarden gaf
Diet ook aan Mike mee en dat maakt
Contradicts The Logic 1979
FotoFlarr
dat beiden zijn opgegroeid tot vrije,
maar wel sociaal bewogen kunstenaars.
Het gaat gepaard met een tomeloze
energie en daarmee weten we zeker dat
Anagram niet het einde vormt van Diet
Wiegmans carrière, die dit jaar 65 werd,
maar, zoals hij het zelf ook ziet, weer
een nieuw beginpunt. En ook zal dit niet
Mike Redmans laatste film zijn, sterker
nog, hij is al weer bezig met een nieuwe.
Musis 20