over het jaar 1969 blijkt het gegaan te zijn om een compositie
van Cees Bouw. Hiervoor had Paalman duizend gulden
neergeteld, naast een wandkleed voor 2.500,- gulden en een
schilderij voor 1.500,- gulden. Dat was alles.
Paalman, die er overigens nooit een geheim van maakte dat
hij de Schiedamse kunstscene eigenlijk maar niks vond, kwam
door zijn optreden uiteindelijk onder vuur te liggen. Ook in de
Schiedamse gemeenteraad werd de vraag gesteld: 'Worden
kunstenaars uit deze gemeente uitgenodigd mede te werken
aan de artistieke verfraaiing van het Gemeente-Ziekenhuis? Zo
ja, welke opdrachten zijn dan terzake reeds verstrekt en welke
opdrachten kunnen er nog volgen?
Paalman moest het antwoord hierop schuldig blijven. Buiten
de opdracht aan Jan Roede was er geen enkel ander initiatief
geweest, al komt hij in een brief van 23 september plots op
de proppen met een - nergens in de briefwisselingen met de
architecten terug te vinden - advies om prijsopgave te vragen
bij Frits Henderickx en Cees Bouw. Met gespeelde onschuld
berichtte hij in deze brief aan burgemeester en wethouders:
'Aangezien ik heb vernomen dat door uw College een bedrag
van f. 100.000,- op de begroting hiervoor is opgenomen,
Het stadsbestuur nam het enige
besluit dat gezien de situatie
wenselijk en zelfs mogelijk was.
Het stelde een 'Adviescommissie
voor stadsverfraaiing in- en aan
gebouwen' in onder voorzitterschap
van de door iedereen gerespecteerde
en deskundige Goos Verweij.
hetgeen 1% van de ruwe bouwsom is, zou ik het op prijs
stellen indien voor de verdere besteding van deze gelden
adviezen gevraagd zouden worden aan een breder gevormd
advieslichaam. Mede gelet op de grieven van beeldende
kunstenaars dat in deze zaken één persoon een bindend
advies geeft zou ik u willen verzoeken het in die banen te
leiden dat een zo breed mogelijk gevormde commissie zich
verder over deze aangelegenheid buigt'.
Het stadsbestuur nam het enige besluit dat gezien de
situatie wenselijk en zelfs mogelijk was. Het stelde een
'Adviescommissie voor stadsverfraaiing in- en aan gebouwen' in
onder voorzitterschap van de door iedereen gerespecteerde en
deskundige Goos Veiweij. Diens sturende hand is onmiddellijk
zichtbaar. In de uitwerking van de éénprocentsregeling wordt
verder een duidelijke lijn gevolgd. Naast Jan Roede die tevens
werd gevraagd de ramen te ontwerpen die de polikliniek
moesten sieren, werden kunstenaars als onder andere
Bouke Ylstra, Hannie Bal (vanwege de prettige ervaringen
die de geneesheer-directeur met deze kunstenaar heeft,
zoals het advies aan B. en W trouwhartig meldt) en Cees
Bouw uitgenodigd. De laatste nu voor het maken van een
driedimensionaal werk, bestemd voor de koffiekamer.
Met zijn brief van 23 september sloop Hans Paalman stilletjes
weg van de brandhaard die hijzelf had aangestoken.
Hij wist immers donders goed dat een bedrag van
honderdduizend gulden voor kunstaankopen en opdrachten
ter beschikking stond. In vrijwel elke brief tussen
museumdirecteur, architecten en stadsbestuur wordt dit bedrag
expliciet genoemd. Terugkijkend lijkt hem in de kunstaankopen
voor het Schiedamse ziekenhuis slechts één onderdeel echt te
hebben geïnteresseerd: de glasappliques van Jan Roëde. Dat
had hij de kunstenaar en de architecten beloofd, zo spreekt uit
alle brieven. De rest mocht door anderen worden uitgezocht.
9 Musis