Maar zijn eredoctoraat is toch vooralzoals hij zelf zegt, gefundeerd
op zijn bijdragen tot de authentieke uitvoeringspraktijk in de afgelopen
40 jaar, zoals het opnieuw invoeren van de 'kinloze' barokvioolhouding
en andere speelconventies.
Wieland en dochters Veronica en Sara deel uitmaken) de drie
strijkkwartetten van Schumann op en met broer en fluitist
Barthold kamermuziek van Debussy.
Maar zijn eredoctoraat is toch vooral, zoals hij zelf zegt,
gefundeerd op zijn bijdragen tot de authentieke uitvoerings
praktijk in de afgelopen 40 jaar, zoals het opnieuw invoeren
van de 'kinloze' barokvioolhouding en andere speelconventies.
"En in het bijzonder op mijn praktijken in verband met de
Bach-interpretatie: het opnieuw gebruiken van de viola da
spalla als zijnde Bachs 'violoncello', het verder uitdiepen
en praktisch aanwenden van de originele bezetting in de
cantates (één zanger per stem, orkestbezettingen zoals door
het originele bronmateriaal is gesuggereerd, geen 'dirigent') en
het promoten van de originele speelwijzen bij de koperblazers:
geen hulpgaatjes, originele mondstukken en zo meer."
Kuijken is bescheiden genoeg om zichzelf niet in alle
onderdelen als enige hoofdspeler aan te merken. Vroeger
onderzoek, ook van anderen, heeft er, zo geeft hij aan, een
grote rol bij gespeeld. Maar hoofdspeler was hij wel degelijk bij
het verenigen van deze verworvenheden in een overtuigende
uitvoeringsstijl. Dat was, volgens Kuijken, "voldoende
aanleiding tot de onderscheiding, die ik natuurlijk in dank
aannam".
Dat hij in februari van dit jaar uit handen van de Vlaamse
Cultuurminister Bert Anciaux de Prijs voor Algemene Culturele
Verdienste kreeg voor zijn gehele oeuvre - een prijs die
eerder aan Hugo Claus en Gerard Mortier, ex-directeur van de
Brusselse Muntschouwburg ten deel viel - deed Sigiswald om
meer dan één reden evenzeer deugd. Net als de Nederlandse
barokcoryfee Ton Koopman - voor zijn Amsterdam Baroque
Orchestra - dreigde Kuijken de subsidie voor La Petite Bande
te verliezen. Maar dat liep even anders. Kuijken: "Ik viel wel
uit de lucht, maar het is zeker ook aan deze prijs te danken
dat dezelfde minister niet zomaar de negatieve adviezen van
een commissie (La Petite Bande zou, evenals het 'Amsterdam
Baroque' van Ton Koopman, 'niet voldoende vernieuwend
zijn', RF) kón volgen die aan La Petite Bande de subsidie wilde
onttrekken. Een zeer gelukkige omstandigheid!"
Vernisjes
In de beginjaren van de authentieke muziekbeoefening
- wat werkelijk authentiek is weten we nog altijd alleen
maar bij benadering - lag de nadruk op het bespelen van
de instrumenten uit die tijd. Langzaam aan werden, zoals
Johannes Boer het omschrijft, "de franje en de vernislagen"
Musis 30