Schiedams design in het Stedelijk Museum tekst: Wim Henkes Met de tentoonstelling 'Fabriek van Stalen Meubelen gebr. De Wit NV' schetst het Stedelijk Museum Schiedam van 6 september tot en met 29 november niet alleen de geschiedenis van een interessant bedrijf, maar levert daarmee tevens een bijdrage van betekenis aan de maatschappelijke en culturele geschiedschrijving van Schiedam en in menig opzicht ook van Vlaardingen. De tentoonstelling is een visitekaartje van 'hoe om te gaan met de lokale geschiedenis in samenwerking met onder andere het Gemeentearchief als initiator en extern deskundige'. Het is niet voor niets dat de stoelen die de Fabriek van Stalen Meubelen gebr. De Wit tussen 1946 en 1977 verlieten, op dit moment gezochte verzamelobjecten zijn. En al evenmin dat een aantal daarvan, thans onder het label Dutch Originals opnieuw op de markt wordt gebracht. In een serie tijdloze ontwerpen waaronder ook enkele salontafels, kapstokken en onder meer de beroemde fauteuils 4014, 4053 en 4053P. Cijfers die ook voor de leek en beginnend collectioneur zullen spreken na een bezoek aan het Stedelijk Museum. Met enkele andere bekende fabrikanten van stalenbuis- meubelen zoals Ahrend, Fanametaal en het Overschiese GIO fabriceerde De Wit voornamelijk voor de zakelijke markt. Met Gispen, die van de fabrikanten van stalenbuismeubelen het grootste aandeel had op de particuliere markt, werd regelmatig samengewerkt. Heel veel werk had De Wit aan de levering van stalenbuismeubelen aan kantoren en bedrijven in de regio. De gemeente Schiedam moet op enig moment vele honderden De Wit-stoelen in gebruik hebben gehad. De werven Wilton Fijenoord en Gusto tesamen enkele duizenden, hetgeen min of meer valt op te maken uit de plaatsen waar in Schiedam nog wel 'ns een De Wit opduikt. Op zolder of buiten, bij het grofvuil. Van de 'Fabriek van Stalen Meubelen gebr. De Wit NV', valt in de kranten van die dagen niets terug te vinden. Geen advertenties of artikelen of anderszins acties waarmee de gebroeders Toon en Martien de Wit in de publiciteit traden. Dat zal hen ook weinig hebben kunnen schelen. Ze maakten een mooi product. Volgens stoffeerder Van de Reij die in de Groenelaan een alleszins bescheiden ogende nering drijft, maar onder kenners nationale bekendheid geniet als één van de beste designstoffeerders van dit moment, behoren de fauteuils van De Wit tot de beste, zowel voor wat betreft het ontwerp als de afwerking. Gedeelte verkoopbrochure begin jaren 1960. Collectie Peter de Wit 11 Musis

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2009 | | pagina 11