Éénmaal schilderde Pijnacker de bocht van de Schiedamse Haven - ongeveer op de plekwaar nu de Korenbeurs staat - maar voor het overige haalde hij zijn inspiratie uit dezelfde bronnen als Lorrain, Both en al die andere liefhebbers van het zuidelijkemediterrane landschapals het zo te pas kwam met antieke elementen. 19 Musis echter nooit lid van de Bentvueghels. Waarom? Wij weten weinig over het karakter van Adam Pijnacker. Hij heeft echter het fortuin van zijn ouders nooit verspeeld, waaruit blijkt, dat hij altijd een gedegen zakenman bleef. De Bentvueghels onderscheidden zich vooral door uitspattingen en het aanleggen van enorme drinkgelagen. De mentaliteit blijkt een beetje uit de bijnamen die zij in het kader van hun ontgroening aan nieuwkomers gaven: Bokkebaard, Nestelgat, Hermafrodiet, Snuffelaer, Triangel. Wel moet hij een aantal leden hebben gekend, zoals bijvoorbeeld zijn latere schoonvader Wybrand de Geest, die overigens met zijn bijnaam niet ontevreden hoefde te zijn: de "Friesche Adelaer". Éénmaal schilderde Pijnacker de bocht van de Schiedamse Haven - ongeveer op de plek, waar nu de Korenbeurs staat - maar voor het overige haalde hij zijn inspiratie uit dezelfde bronnen als Lorrain, Both en al die andere liefhebbers van het zuidelijke, mediterrane landschap, als het zo te pas kwam met antieke elementen. Daar zaten niet alleen kunstzinnige, maar ook commerciële motieven achter. Er was een markt voor. In de welvarende steden van Holland en Zeeland bestond een koopkrachtige middenklasse die haar huizen graag stoffeerde met schilderijen. Zij wilden werk met een verhaal erachter: er bestond een hele beeldtaal die kunstenaars en kopers allebei kenden. Op stillevens herkende de beschouwer feilloos de vruchten die voor vroomheid stonden of voor verderf en lichtzinnigheid. Ook in landschappen of taferelen in herberg of huis zat altijd een symbolische betekenis. Onveranderlijk ging het om de normen en de waarden van de gezeten burgerman, die in de gouden eeuw hun vorm kregen: ijver, spaarzaamheid, bescheidenheid, volharding, kuisheid, zelfbeheersing. Het was een kwestie van smaak, waar je de woonkamer mee stoffeerde: landschappen, mythologische of historische tafereeltjes, stillevens. De boodschap was altijd hetzelfde. En dat gold eveneens voor de grote werken die stadsbesturen en andere overheidslichamen bestelden. Adam Pijnacker richtte zich op deze markt. Schiedam was dan niet de meest geschikte plaats van vestiging. Het was een stadje met enkele duizenden inwoners en slechts een te smalle bovenlaag voor een bloeiend schildersatelier van enige omvang. De gefortuneerde vrienden van zijn oude vader zouden zeker opdrachten geven, maar dat was onvoldoende om het wijnkopersleven voorgoed vaarwel te zeggen. Daarom verliet Pijnacker de stad. Er lagen nu twee wegen open: hij kon zich vestigen in een grote stad met veel potentiële klanten. Of hij kon proberen in het buitenland naam te maken. Daar waren kunstschilders aangewezen op adellijke en vorstelijke hoven. In de rest van Europa bestond nog geen welvarende burgerstand die kunst verzamelde. Adam Pijnacker heeft het allebei gedaan. Hij ondernam pogingen zich aan te sluiten bij het hof van Frederik Willem, de keurvorst van Brandenburg die met een oranjeprinses getrouwd was en goede contacten onderhield met Nederlanders. Het lukte hem niet daar vaste grond onder de voeten te krijgen. Verder dan de marge kwam hij nooit. Uiteindelijk heeft Adam Pijnacker zich gevestigd op de dezelfde Amsterdamse Rozengracht, waar Rembrandt van Rhijn na zijn smadelijk faillissement een succesvolle doorstart had gemaakt met een bescheidener atelier. Het moet Pijnacker niet slecht vergaan zijn. Anders had zijn oude makker, de Friesche Adelaer, zijn dochter Eva Maria niet aan hem ten huwelijk gegeven. Wybrand de Geest stelde wel als voorwaarde, dat Adam Pijnacker zijn protestantse geloof voor het katholieke verwisselde. Het moet dan ook een liefdeshuwelijk zijn geweest. Katholieken waren tweederangsburgers. Hun geloof werd geduld, terwijl het officieel verboden was. En een ding stond overal als een paal boven water: katholieken konden geen overheidsfuncties vervullen. Voor Adam Pijnacker, telg uit een echt regenten- en patriciërsgeslacht moet dat een zwaar ofer zijn geweest. Hij verhuisde van de elite naar een marge. Adam Pijnacker is tot zijn overlijden in 1673 zijn Italiaans ogende landschappen blijven schilderen. Zij werden door de tijdgenoten bewonderd, omdat zij zo goed pasten bij de heersende smaak. Ook nu nog wordt Pijnackers werk op waarde geschat. Zijn werken zijn over de hele wereld te vinden, van het Rijksmuseum tot de Hermitage in Sint Petersburg. Zij ademen allemaal een zekere kracht. Het schilderen van Italianiserende landschappen kon gemakkelijk afglijden naar geestloze plaatjestekenarij en dat is ook menigmaal gebeurd. Niet voor niets is de traditie van Pijnacker, Both en de zijnen uiteindelijk in handen gekomen van de achttiende eeuwse behangschilders, die met veel routine hele salonwanden volschilderden met clichématige berggezichten, maar Pijnacker bood altijd diepgang. Zijn hart zit in zijn werk en dat zie je al aan zijn gezicht op de Schiedamse haven. Het is ook terug te vinden in zijn latere werk, bijvoorbeeld de herderin met runderen of de schuit die afmeert aan de oever van de rivier. Hier is een persoonlijkheid aan het werk, die binnen de beeldtaal en de conventies van zijn tijd, een persoonlijke visie overeind houdt. Als Schiedam in de openbare ruimte de herinnering aan Adam Pijnacker levend wil houden, dan zou dat moeten aansluiten op zulk werk. Hij verdient dan geen straat maar een park. Er is nog een naamloos complex laantjes, waar je iets proeft van de sfeer op de donkerder schilderijen van Adam Pijnacker. Dat strekt zich uit tussen de A20, de Parkweg, de Nieuwe Damlaan, Bijdorp en de spoorlijn naar Hoek van Holland. Fietsers die het Van der Lippad gebruiken, kennen dat parkje wel, al zullen ze zelden afstappen om te luisteren naar het ruisen van de boomkruinen. Het is midden in de stad, maar toch vertelt de natuur je, dat er meer is tussen hemel en aarde dan wij ons met onze filosofie kunnen voorstellen. Het parkje vertelt een verhaal net als de schilderijen van Adam Pijnacker. Die plek noemen we voortaan het Adam Pijnackerpark.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2009 | | pagina 19