de wens om producten voor de woning industrieel, daardoor
goedkoop en voor iedereen bereikbaar te produceren. De
Hongaarse ontwerper Marcel Breuer is de eerste die, in 1925,
aan de Duitse ontwerpopleiding Bauhaus een modem avant-
gardemeubel uit gebogen buis bedenkt. Hij wordt onmiddellijk
gevolgd door de Nederlandse architect Mart Stam en de Duitse
architect Ludwig Mies van der Rohe die 'achterpootloze'
stoelen ontwerpen. Deze transparante, uiterst technisch
ogende meubelen krijgen ook in de Nederlandse pers zeer
veel aandacht. Het zakelijke interieur met de ultramoderne
meubelen, zoals krantenberichten dat toen noemden, wordt
bewonderd om zijn radicaliteit en tegelijkertijd verguisd
vanwege het gebrek aan traditionele verwijzingen en zijn
uitgesproken ongezellige karakter.
EMS Stalen Meubelen in Overschie
In de jaren 1930 zal het scherpe engagement
van veel moderne ontwerpers spoedig
slijten. De sociale ambitie om door middel
van een industrieel geproduceerd technisch
meubel het volkse interieur te moderniseren,
blijkt mislukt. Een bekende fabriek als
EMS gebruikt het bij velen bekende beeld
van modern glimmend chroomstaai in
combinatie met glanzend zwart of gekleurd
lakwerk nu juist als uitgangspunt om
moderne maar tegelijkertijd kostbare en
luxe ogende meubelen te produceren. De
producten worden dan ook verkocht bij
vooraanstaande interieurzaken, als Bas
van Pelt in Den Haag en Metz Co te
Amsterdam. Dergelijke bedrijven proberen
5 Musis
in verfijning en exclusiviteit tegenwicht te bieden aan het
massagoed van warenhuizen als Vroom Dreesmann en
de grote meubelbedrijven als H. Pander Zn. Het is in deze
periode dat showrooms met een divers aanbod van meubelen
van verschillende fabrikanten als EMS, D3 of Geneer Molen,
onder leiding van een interieurarchitect opgang doen.
Dit gebeurt overigens vaak tot irritatie van de gevestigde
ontwerpers en interieurzaken die gewoon zijn alles naar eigen
ontwerp en fabricaat te leveren.
Het pand aan de Nieuwe Haven 91-93 in 1955. Collectie Peter de Wit
Stoelen wachten op transport, Hoofdstraat 159. Collectie Peter de Wit