Designhistoricus Timo de Rijk 1963) is sinds 1992 verbonden aan de Faculteit van het Industrieel Ontwerpen van de TU Delft en gastdocent aan de Mastersopleiding van de DesignAcademy te Eindhoven en het Piet Zwart Institute te Rotterdam. om opdrachten van derden te aanvaarden. De concurrent Gispen wordt zo een opdrachtgever die in tijden van plotseling grote vraag profijtelijk bediend kan worden met extra productie van uiteraard modellen van Gispen. De Wit heeft goed door dat het oorspronkelijk vooruitstrevende karakter van het buis meubel voor de huiskamer zijn doel gemist heeft. Tegelijkertijd bereiken de producten van De Wit wel het gemoderniseerde kantoor. De firma boekt mooie orders voor belastingkantoren en bijvoorbeeld de Haagse Houtrusthallen en kan na verloop van tijd verhuizen naar een aansprekende locatie aan de Nieuwe Haven. Het succes als het begin van het einde Door het succes probeert De Wit het stalen meubel voor meer professionele toepassingen geschikt te maken. Succesvol is in ieder geval een leverantie aan de Rotterdamse Spido Rondvaart. Op beurzen en in de eigen toonzaal van De Wit in Schiedam zijn ook regelmatig luxueuze inrichtingen te zien, die opgebouwd zijn uit bijzondere modellen van het stalen meubel. De presentaties suggereren dat het De Wit-meubel een plaats verdient in het directiekantoor of de ontvangstruimte. Die bestemming heeft het fabricaat van De Wit echter maar De broers stoppen in de wetenschap dat ze, zonder idealistische motieven, het oerideaal van het buismeubel hebben gerealiseerd: een goedkoop en modern massameubel. 9 Musis zelden bereikt. Naast een klein assortiment tafels is en blijft de hoofdmoot van de productie bestaan uit utilitaire, zakelijke stoelen. De stoel kan De Wit leveren in enkele standaardtypen, in verschillende uitvoeringen, met of zonder armleggers en in een keur aan afwerkingen. Het succes van de stoelen blijkt tegelijkertijd ook een voorbode van het einde van de firma De Wit. De behoorlijke verkopen zijn een uiting van een steeds groeiende welvaart in Nederland. De grotere consumptie, de ruimere keuzemogelijkheden in allerlei producten, de doorbraak naar nieuwe sociale structuren en de veranderende opvattingen over werk in de jaren I960 wakkeren de vraag naar het sobere De Wit product niet aan. De broers De Wit kondigen halverwege de jaren 1970 hun pensionering aan en als eenmaal het afscheid van de drijvende motor van het kleine bedrijf bekend is, lijkt het einde bezegeld. Hoewel de broers nog pogingen doen het bedrijf te verkopen, wordt de fabricage en verkoop in 1977 beëindigd. De broers stoppen in de wetenschap dat ze, zonder idealistische motieven, het oerideaal van het buismeubel hebben gerealiseerd: een goedkoop en modern massameubel. n IE nm. UDC iAU Het buigen van de frames, 1957. Collectie Peter de Wit Hoofdstraat 159, ca. 1950. Collectie Harry de Wit OQ

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2009 | | pagina 9