Vernieuwing van het Veerplein in Vlaardingen Intiem stadshart of monumentaal gebaar tekst: Ben Maandag Ontwerptekeningen: GelukTreurniet Architecten Foto: Jan van der Ploeg Het Vlaardingse Veerplein krijgt een opknapbeurt. Een nieuw ontwerp zal het plein drastisch veranderen en verbeteren. Aan GelukTreurniet Architecten, de kunstenaar Wilma Kuil en het in terrazzo, sierbeton en natuursteen gespecialiseerde bedrijf C. Tomaello is de eer gegund het toekomstige Veerplein vorm te geven. Hun ontwerp oogstte de hoogste lof. Geen wonder misschien gezien het succes van de bloementrappen aan de andere kant het Liesveld van Wilma Kuil en CeesTomaello. Maar...., hoe zullen bewoners het plein ervaren? Als een intiem stadshart of als een monumentaal gebaarVan beide zijn, al of niet ver weg, bijzondere voorbeelden te vinden. Hoe zal het Veerplein zich tot die voorbeelden verhouden? Een vergelijking met Rotterdam en Siena. De Piazza del Campo in de Italiaanse stad Siena geldt als een van 's werelds beroemdste, maar vooral ook aangenaamste pleinen. Pas op het plein zelf wordt snel duidelijk waarom dat laatste zo is. Op de Piazza del Campo, van oudsher het centrale marktplein van de stad, bekruipt vrijwel elke bezoeker een licht gevoel van euforie en gelukzaligheid, waarvan hij wellicht nooit had vermoed dat een stedelijke omgeving die zo in staat is op te roepen. Waardoor dat komt? Op het plein is alles in orde. Ondanks de drukte van Siena ademt het plein een serene rust, klinkt het geluid er gedempt en stelt de omgeving eenieder op een merkwaardige manier op zijn gemak. De vorm van het plein heeft iets weg van die van een schelp of van een handpalm. Vanaf de randen glooit het plein langzaam naar beneden, naar de gevelrij waarin het Palazzo Pubblico de bebouwing domineert, het gemeentehuis, dat met zijn oprijzende ranke toren de voornaamheid van het gebouw benadrukt. Navel In het eenvoudige plaveisel van het plein lopen strakke lijnen als stralen naar elkaar toe om op het laagste punt, vlak voor het Palazzo, bijeen te komen in wat nog het meest lijkt op de navel van het plein, een opening, waarin het water kan weglopen bij overvloedige regenval. De lijnen leggen een subtiel accent op de ruimtelijkheid van de plaats, het zijn de geleiders van de blik die er bijna onbewust langs glijdt, waardoor vrijwel overal op deze glooiende en asymmetrische ruimte een weids optisch effect ontstaat. De blik blijft ten slotte hangen aan de gevelrijen, die in een weldadige harmonie het plein omsluiten. De gevels zijn nergens bedreigend of beangstigend, maar vormen een natuurlijk ogend decor, een vanzelfsprekende afscherming van het plein, geheel in overeenstemming met de menselijke maat. Of je nu van het laagste punt omhoog kijkt, of van het hoogste punt omlaag, de gewaarwording is altijd dezelfde. De combinatie van perfecte maatvoering, uitgebalanceerde belijning en harmonische bebouwing heeft in Siena een plein tot stand gebracht dat vrijwel ongeschonden vele eeuwen heeft getrotseerd en dat de stad met recht met trots vervult. Niet voor niets is dit plein twee keer per jaar het toneel van de palio, de traditionele paardenrace tussen tien van de 11 Musis

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2009 | | pagina 11