vrijwel alle toonaangevende architectuurbladen haalde, was de praktische bruikbaarheid van het plein een regelrechte tegenvaller, reden waarom een grondige vernieuwingsbeurt, uitgevoerd op grond van aanwijzingen van opnieuw West 8, op stapel staat, in de hoop dat het plein nu eindelijk de functie krijgt waarvoor het was bedoeld. Wordt het Veerplein in Vlaardingen een Piazza del Campo of een Schouwburgplein? Het zijn twee nauwelijks met elkaar te vergelijken uitersten. Toch lijken de ontwerpers, het architectenbureau Geluk Treurniet Architecten, kunstenares Wilma Kuil en terrazzoleverancier Tomaello, tussen beide uitersten een veilige middenweg te zoeken. Het ontwerp appelleert aan de geschiedenis van de plek, die door allerlei noodlottige ingrepen uit het verleden in de directe omgeving natuurlijk nooit meer is terug te halen, en wil zich tegelijk tot een levendig middelpunt van activiteiten ontpoppen. Speelsheid De warmte die het 'Nieuw Vlaardings Tapijt' met zijn terrazzo- partijen en eerlijk bakstenen plaveisel moet uitstralen, lijkt op voorhand elke mislukking zoals de gedurfde materialen van het Schouwburgplein die in Rotterdam in de hand werkten, uit te sluiten. Het ontwerp ademt degelijkheid, gemengd met voorzichtige speelsheid, die misschien nog het verst is doorgevoerd in het aan een monopolyspel herinnerend vierkante vlak in het midden. Daarin zijn markante symbolen 13 Musis uit de historie te bewonderen en is ook het opspuitende water te vinden, dat tegenwoordig op vrijwel geen modern plein meer schijnt te mogen ontbreken. Een trap, die uitzicht biedt over het plein en tevens als tribune is te gebruiken, duidt erop dat er op dit plein dingen te gebeuren staan die het aanzien waard zullen zijn. Met de toepassing van de trap hebben de ontwerpers gekozen voor een benadering van het spektakel die gelukkig meer overeenstemt met het Piazza del Campo in Siena dan met het Schouwburgplein in Rotterdam, waar de drie treden om het stadspodium te beklimmen voor veel mensen al een te hoge drempel zijn. Een goede en doordachte programmering is trouwens wel een bijkomende noodzaak voor het welslagen van het plein als centrum van activiteiten. Het Veerplein heeft het met dit ontwerp in zich uit te groeien tot een interessante kruising tussen de twee extremen van een intiem stadshart (Siena) en een monumentaal gebaar (Rotterdam), zonder hopelijk in de fouten van de laatste te vervallen. De ontwerpers betogen in hun toelichting enkele malen dat het nieuwe Veerplein de 'huiskamer' van de stad moet worden. Dat is jammer, want die beeldspraak doet sterk afbreuk aan het ontwerp. In een huiskamer houd je geen markt en zelden door duizenden mensen bezochte evenementen. Weg dus met dat huiskameridee. Het Veerplein moet gewoon het plein worden van Vlaardingen, met alle mogelijke associaties die daarbij zijn te verzinnen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2009 | | pagina 13