De in Denemarken woonachtige Tom Claassen schept met zijn beelden een eigen veelzeggende wereld. Het zijn sculpturen die in hun eenvoud en doordachte vorm de kijker direct aanspreken. Tl Musis omhoog. Daardoor kun je nooit je handen wassen zonder jezelf onder te spatten. Daarom besloot ik het gat te verbergen in de bek van een beest. En waarom ik er nou een beest van heb gemaakt... dat zal wel komen doordat je met beesten gemakkelijk contact kunt leggen, dat je er net als bij een mens eigenschappen aan kunt toedichten' Waarbij hij over kunst in de openbare ruimte zegt: 'Je probeert het toegankelijk te maken, als de mensen er niets van begrijpen heb je je doel gemist en is het ook niet leuk. Een beetje lief, dat mag best. De samenhang met de omgeving is heel erg belangrijk en ik kan het niet nalaten om het ook leuk te maken.' De Schiedamse leeuwengroep, bestaande uit twee volwassen dieren die rustig in het gras liggen en twee jonkies die op voorzichtige afstand vast begonnen zijn het Julianapark te verkennen, heeft een voorgeschiedenis. Voor verschillende tentoonstellingen modelleerde Claassen de leeuwen steeds opnieuw uit zand en gaf ze als haardkleden een plaats in diverse tentoonstellingszalen. In 1992, in de Amsterdamse Oude Kerk, maakte hij maar liefst vijf leeuwen die knus tegen elkaar waren aangekropen; en later, in de Bergkerk in Deventer, leek het zandkleed nog het meest op een leeuw die zover was uitgewalst dat hij wel twintig poten had gekregen. Ook voor de Biënnale in Istanbul in 1995 koos hij voor zijn in zand uitgevoerde leeuwen. Claassen; 'Het is prachtig en goedkoop materiaal. zand ligt uit zichzelf. Daarom is het voor veel mensen zo'n uitdaging om het rechtop te laten staan. Bijvoorbeeld in zandkastelen. Ik wilde juist de aard van het materiaal respecteren. Ik koos voor die leeuwen, omdat ze ook altijd liggen. Ze slapen zevenachtste van hun tijd. en bovendien is het zand geel net als de leeuwen zelf. Ik wil voorkomen dat mensen alleen maar naar de techniek kijken. Dat ze alleen maar denken 'dat is knap gemaakt'. De uitvoering van het oppervlak - de huid - is een hoofdthema in het werk van Claassen. In Schiedam heeft hij gekozen voor bijna zwart gepatineerd brons, waar hij bijvoorbeeld voor de poppen in de vertrekhal van Schiphol lichtere tinten koos. Hier schemert de heldere bronskleur door de patina en verleent aan de sculptuur de levendigheid die het werk niet kan ontlenen aan de lichtomstandigheden binnen. In Schiedam is dit niet het geval. Hier doet zon en schaduw het werk en laten de leeuwengroep op de meest natuurlijke manier tot de verbeelding spreken. Met de leeuwengroep in het Julianapark heeft Schiedam zich een 'Tom Claassen' verworven, waarop Schiedam zich met enige trots kan laten voorstaan. Samen met de andere monumentale kunst in de openbare ruimte. Waarbij je je overigens als bezoeker van buitenaf kunt afvragen waarom Schiedam nog niet allang zoiets heeft als een echte beeldenroute. Te beginnen bij de kunst die in de jaren 1950 en '60 werd verworven en eindigend bij het laatste moois dat recent aan de reeks is toegevoegd.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2009 | | pagina 27