Amor en Basualdo Coppel willen werk tonen van hedendaagse Mexicaanse kunstenaars in hun historische en een internationale context, en laten zien dat er sprake is van een sterke groep Mexicaanse kunstenaars die in de internationale kunstwereld meetellen. wit foto's van de Mexicaanse Graciela Iturbide (1942). In El senor de los Pajaros, Nayarit uit 1985 kijkt een oudere man naar een zwerm vogels in de lucht. Hij kijkt alsof hij iets kan opmaken uit de vlucht van de vogels, of het weer, of iets anders onheilspellends. Je ziet de stilte van de mens en hoort het gefladder van de zwarte vogels. Het kan van alles zijn, maar de Mexicaanse context van het werk duidt op de vogels als de naderende dood. Je kunt zien dat Iturbide student, en later assistent, was van de beroemde fotograaf Manuel Alvarez Bravo (1902-2002), de oudste kunstenaar op de tentoonstelling. Het werk van de fotograaf, onlosmakelijk verbonden met de geschiedenis van de fotografie en gerekend tot één van de grootste kunstenaars van Mexico, hangt in een andere zaal als een soort echo, maar op zijn beurt weer in verband met andere kunstenaars, die het leven van alledag fotograferen met een oog voor detail. Dan is er een zaal met meer formalistische kunst. De Braziliaanse kunstenaars Helio Oiticica (1937-1980) en Lygia Clark (1920-1988) waren de grondleggers van het Neoconcretisme, een invloedrijke kunstbeweging in Brazilië, maar ook daarbuiten zoals in Mexico. De kunstenaars Er bestaat niet zoiets als typisch Mexicaanse kunst. En al helemaal niet in een wereld waar kunstenaars meer reizen dan ooit. Want wie zou dan een Mexicaanse kunstenaar zijn, iemand met de Mexicaanse nationaliteit, of iemand die in Mexico woont en zo ja hoe lang dan, of iemand die Mexico als onderwerp in zijn kunst heeft? Identiteit is een onderwerp dat al jaren aan de orde is in de internationale hedendaagse kunst. Men wijt dat aan de toenemende globalisering, het is makkelijker om te reizen, makkelijker om kennis te vergaren en er ontstaat zoiets als een internationale wereld. En dus een internationale kunst. Kunstenaars uit verschillende landen houden zich met vergelijkbare onderwerpen bezig, zoals verstedelijking of de invloed van de populaire cultuur, de modernisering, het individu tegenover de groep etc. En tegelijkertijd vindt er een herwaardering plaats voor het lokale. Dat zie je in het documenteren van oude gebruiken, zoals in het werk van Gomez, of door gebruik te maken van oude traditionele technieken of lokale materialen. Met Mexico: Expected/Unexpected, Actuele allianties in de kunst willen Amor en Basualdo werk tonen van hedendaagse Mexicaanse kunstenaars in hun historische en een internationale context. Laten zien dat er sprake is van een sterke groep Mexicaanse kunstenaars, die in de internationale kunstwereld meetellen. Sleutelfiguren uit de Mexicaanse hedendaagse kunstwereld, zoals Francis Alys (in Antwerpen geboren en gedeeltelijk getogen), Melanie Smith (Engelse en sinds haar studie in Mexico), Gabriel Orozco (Mexicaan, maar vooral in het buitenland werkzaam)en Damian Ortega. En dat in de context van hun artistieke voorouders Gordon Matta-Clark, Lygia Clark, Ed Ruscha en Helio Oiticica. Of juist de verwantschap met internationale collega's zoals de Braziliaanse Rivane Neuenschwander, de Amerikaanse Pae White en de Chinese Terence Koh. Ze streven niet naar compleetheid, hanteren geen dwingend, maar suggererend perspectief. De kunstwerken vertellen hun eigen verhaal en zijn associatief bij elkaar gebracht. Speels, interessant en hout snijdend. De tentoonstellingsmakers wisten ook het verzamelaarsechtpaar te verrassen door het leggen van nieuwe verbanden. Het weloverwogen, maar toch open karakter van de tentoonstelling, maakt dat je met plezier door de ruimtes gaat. In de eerste zaal bijvoorbeeld zien we naast de zwarte raven in het werk van Carlos Amorales (1970) twee prachtige zwart- 33 Musis

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2009 | | pagina 33