In de tentoonstelling is het werk te zien van de beroemde fotograaf Manuel Alvarez Bravo (overleden in 2002) en als negentigjarige de oudste kunstenaar op de tentoonstelling. Het werk van de fotograaf is onlosmakelijk verbonden met de geschiedenis van de fotografie. Bravo wordt gerekend tot één van de grootste kunstenaars van Mexico. Zijn werk correspondeert met dat van de overige kunstenaars in de tentoonstelling als een soort echo. Ook is er een duidelijk verband met andere - internationaal bekende - fotografen die het leven van alledag vastleggen met een oog voor detail. waren niet alleen voorlopers in het formele onderzoek, het onderzoek naar de eigenschappen van de schilderkunst, zoals materiaalgebruik, kleur en compositie. Zij waren ook de eerste kunstenaars die het publiek in hun werk wilde laten participeren. Van Oiticica hangen er abstracte werken, zoals zijn Metaesquemas uit de jaren '50. Daarnaast de schilderijen van de Mexicaan Gabriel Orozco 1962) met cirkels en halve cirkels in rood, blauw en wit tegen een gouden achtergrond, zoals Arbol Simetrico. Orozco baseert zijn formaten en kleuren op strikte formules bepaald door de bewegingen van een paard op een schaakbord. Cirkels komen ook terug in het site specific werk van Ricardo Rendon (1970). Voor deze tentoonstelling maakte hij Muro Falso, een dubbele gipsen muur, haaks op de museummuur, zodat je het van twee kanten kan zien. Daarin zaagde hij talloze cirkels. De resten liet hij liggen, het werkproces moet zichtbaar blijven. Op het eerste gezicht niets bijzonders, een paar gaten in de muur, totdat je aan de kant gaat staan waar het licht niet óp het werk, maar tégen het werk schijnt. De cirkels in de twee muren vormen samen prachtige patronen, die doen denken aan de architectuur van de Mudejar in het Alhambra in Granada. Een speciale vermelding verdient Francis Alys (1959). Hij werd geboren in Antwerpen en is sinds de jaren '80 weer terug in Mexico. Alys is een veelzijdig kunstenaar. Hij maakt vele wandelingen door de stad en kijkt met het oog van een immigrant. Zo ziet hij dingen die de oorspronkelijke bewoners al niet meer zien. In zijn werk verbeeldt hij het leven in de stad en vooral de gewone mens, zoals straatverkopers. Of mensen op het plein. Het videowerk werk Zócaio, 22 May 1999, dat hij samen met Rafael Ortega maakte, toont twaalf uur lang vanuit een hoog, enkel camerastandpunt het plein Zócaio, het belangrijkste plein in Mexico Stad. In real time zie je de schaduw van de vlag en de mast als de wijzer van een klok meedraaien. De vlag zelf, een belangrijk nationaal symbool op het belangrijkste plein van Mexico Stad, zie je niet, wél de mensen die in haar schaduw gaan staan om uit de zon te zijn. Van een geheel andere orde is het werk van de Braziliaanse Rivane Neuenschwander (1967). Ze vindt het belangrijk dat een kunstwerk niet alleen met het oog wordt waargenomen, maar dat alle zintuigen worden ingezet. Dat doet ze door gebruik te maken van natuurlijke producten, zoals peper, saffraan, tomaten en droogbloemen. Ze fotografeerde door haar gemaakte bouwwerken van uienringen en gedroogde spaghetti. Maar ook maakte ze de installatie Suspended Landscape dat bestaat uit een grote hoeveelheid laaghangende knoflookbollen aan een touw. En het is de bedoeling dat je er doorheen loopt en de esthetiek ervaart. Het ziet er mooi en verfijnd uit. En dat ervaren van de kunst, het participeren in de kunst, dat is iets dat ook het echtpaar Coppel belangrijk vindt. Hun verzameling begint in de jaren '90. Aanvankelijk concentreerden ze zich op hedendaagse Mexicaanse kunst en daar kwamen later internationale kunstenaars bij. Agustin is, zoals hij zelf zegt in een interview opgenomen in de catalogus, 10096 zakenman, maar ervaart kunst als een andere mentaliteit. Hij werd door zijn vader al vroeg op sleeptouw genomen en reisde met hem op zijn achttiende drie weken door Europa om alle belangrijke musea te zien. Inmiddels heeft hij met zijn vrouw een enorme collectie opgebouwd. Van het begin af aan verzamelden ze volgens plan en hebben nu een collectie die samenhang vertoont. Ze hebben altijd veel gereisd en met veel mensen gesproken. Hun huizen hangen vol met kunst, ingericht door tentoonstellingsmakers, maar ze willen het ook voor een groter publiek toegankelijk maken. Op dit moment wordt de botanische tuin in Culiacan met kunstwerken uit hun collectie ingericht. De bewoners van de stad kunnen dan tijdens hun dagelijkse wandelingetje van de kunstwerken genieten. Het echtpaar voelt een sociale verantwoordelijkheid en meent dat kunst kan bijdragen aan de ontwikkeling van ieder mens. En ze hopen dat de bezoekers van deze tentoonstelling in Schiedam een strong point in this Mexico zien. 7 november 2009 - 31 januari 2010 Musis 34

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2009 | | pagina 34