staat te verpieteren Hessorgel weer gebruiken tekst: Frans Carree foto's: Jan van der Ploeg Historie De historie van dit Hessorgel in de Giudici Kapel is nauw verweven met het verleden van het St. Jacobs Gasthuis en de wisselende kerkelijke bestemmingen van de Gasthuiskapel. Die kapel raakt in 1572 na de reformatie buiten gebruik. De Hervormden, de "Nederduits Gereformeerde Gemeente", krijgt in 1625 toestemming om diensten te houden: "namentlicke een vroeg-predicatie van smorgens ten seven tot acht uuyren toe, ende dat in den Gasthuyskercke alhier". Als in 1685 Lodewijk XIV het Edict van Nantes herroept, vluchten veel Hugenoten naar Nederland, waarvan een aantal zich in Schiedam vestigen. Al in 1686 wordt naast de Hervormden ook aan deze Hugenoten de Gasthuiskapel in gebruik gegeven voor de Franse Kercke - later Waalse Kerk genoemd. De kerkenraad van deze Waalse Gemeente informeert in 1770 bij de gasthuisregenten of er bezwaar bestaat tegen de eventuele plaatsing van een orgel. De raad krijgt toestemming en er volgt een openbare inschrijving om het geld voor dit doel bijeen te brengen. De Hervormden zijn ook bereid bij te dragen, mits zij het orgel ook voor hun zondagse vroeg-predicatie mogen gebruiken. Godefridus van Zéland te Rotterdam krijgt in 1771 de opdracht voor het leveren van een orgel voor de prijs van 1756 guldens, exclusief kosten voor plaatsen en schilderen. De orgelbouwer kan, waarschijnlijk door ziekte, niet aan zijn verplichtingen voldoen en de opdracht wordt vervolgens in 1772 aan de Goudse orgelbouwer Hendrikus Hermanus Hess gegeven. Deze Hendrik Hess, in 1735 geboren in Leeuwarden, vestigt zich in 1755 op aanraden van zijn oudere broer Joachim in Gouda. Met hulp van deze Joachim, organist van de Goudse St. Janskerk, en de vakkundige meesterknecht J.J. Mitterreither, wordt Hess één van de voornaamste orgelbouwers van de 18e eeuw. Vooral op gebied van kabinet- of huisorgels ontwikkelt hij een enorme productiviteit. Het orgel dat Hess in 1773 bouwt voor de Gasthuiskapel draagt een stempel dat aan dit specialisme herinnert, zowel in technisch als in artistiek opzicht, onder andere door de chromatische opstelling van het pijpwerk en door zijn zachte intonatie. Echte orgelliefhebbers roepen dan ook: "Er moet iets gaan veranderen in het gebruik van dit orgel, waardoor het behouden kan blijven waarvoor het ooit is bedoeld: regelmatig bespeeld worden." 19 Musis

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2010 | | pagina 19