Musis 6 zeggen dat het maken van een antropologische documentaire een fluitje van een cent is geworden: filmen blijft een vak dat men zich alleen met de inzet van veel tijd en moeite eigen kan maken. Meyknecht: "Denk bijvoorbeeld aan verdichting van tijd. Je laat een gebeurtenis die uren duurt, in vier minuten zien, maar dan zo dat het voor de kijker vanzelfsprekend lijkt dat die uren ook gepasseerd zijn. Dat is een hele kunst." Meyknecht doceert die kunst aan de universiteit van Leiden. Wat is het verschil tussen visuele antropologen en afgestudeerden van de filmacademie? Meyknecht: "Stel: iemand van de filmacademie draait een item over bejaarden die moeite hebben met het gebruik van de lift. Hij zoekt dus een paar bejaarden die daar moeite mee hebben en filmt ze. Ook laat hij deskundigen aan het woord. Een visuele antropoloog gaat observeren in het verzorgingstehuis. Hij ziet hoe bejaarden moeite hebben met het bedienen van de lift maar de kans is groot dat hij ook waarneemt, hoe dat probleem een uitingsvorm is van iets veel groters. En dat laat hij dan met zijn camera zien. Ik maak mijn studenten om te beginnen duidelijk, dat zij goed onderzoek moeten doen. Dan krijgen zij de nodige techniek over continuïteit en tijdsverdichting. En ze moeten laten zien dat ze daarmee om kunnen gaan door een heel klein filmpje te maken van een minuut of vijf over een feest of een verjaardag in hun eigen familie. Aan het eind van het tweede semester moeten de studenten dan in staat zijn om een kleine documentaire te maken. Een jaar geleden heeft een studente van mij - Mieke Witkamp - bijvoorbeeld een heel mooi filmpje gemaakt over bejaardenboksen in Rotterdam. Zij hadden Bep van Klaveren nog gekend. Een wijk als Nieuwland is heel vitaal. Van die vitaliteit kun je als overheid wel of geen gebruik maken. Eerste schooldag Ababil Links Juf Kevser Özen, groep 8 Abadil, rechts Juf Tugba Gungor Voor de tabakswinkel van Uli Schenkers

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2010 | | pagina 6